Близка експлодираща звезда ще предложи грандиозно шоу, което тази година може да засенчи дори Полярната.

Звездата, която се намира на 3000 светлинни години от Земята, се очаква да избухне в гигантска експлозия - известна като нова - през следващите месеци.

В изявлението на NASA се казва, че събитието, което се случва веднъж в живота, може да бъде толкова мащабно, че да се наблюдава и с невъоръжено око. То трябва да бъде видимо около една седмица.

Това ще бъде "забавен и вълнуващ предстоящ катаклизъм", заяви Брадли Шефър, астрофизик от Държавния университет в Луизиана, пред "Ню Йорк Таймс".

Събитието ще бъде част от и без това натоварената програма на любителите-астрономи през 2024 г. Тя включва пълно слънчево затъмнение за тези, които се намират в САЩ или Канада през април, както и рядката, огромна зелена комета, която вече започва да се вижда.

"Водородна бомба" в небето, която се вижда безопасно от светлинни години

Всичко се свежда до една нова, наречена T Coronae Borealis. Този космически взрив се случва, когато малко бяло джудже - ядрото на мъртва звезда - се окаже в орбитата на гигантска червена звезда.

Докато червеният гигант разкъсва близките звезди, плътният бял гигант поглъща отломките - смес от богати на водород материали, които попадат на пътя му. След това малката мъртва звезда постепенно се нагорещява, докато достигне точката на пречупване, когато цялата енергия се освобождава в огромна космическа експлозия - т.нар. нова.

"Тези нови по същество са водородни бомби", казва Шефер пред The Times.

Няма нужда да се притеснявате обаче. Т Coronae Borealis е твърде далеч, за да може въпросната енергия да ни навреди на Земята.

Хората са виждали тази нова много пъти преди. Тя е идентифицирана за първи път от астрономите в края на XIX в. и избухва на всеки 80 години.

Всъщност взривът, който се насочва към нас, се е случил преди хиляди години, но е нужно цялото това време, за да може светлината от него да ни достигне.

Все пак си струва да го зърнете - T Coronae Borealis е блеснал за последен път през 1946 г. и това ще бъде последната възможност за наблюдение преди началото на 2100 г.

Как да наблюдавате новата

За да сте сигурни, че няма да пропуснете новата, следете актуализациите от NASA в канала @NASAUniverse в X.

Междувременно би било хубаво да видите как изглежда този район от небосвода преди самото събитие.

Обърнете внимание на блестящите звезди Вега и Актур, за да откриете съзвездието Херкулес. Наблизо се намира дъга от четири видими звезди, наречена Северна корона. Това е мястото, където ще забележите новата, когато тя избухне.

Звездната карта показва пътя от съзвездието Херкулес до Северна корона където се очаква новата да бъде видима от Земята. (NASA)

Когато получите нотификацията от NASA, проверете прогнозата за времето и Луната. Колкото по-безоблачна и безлунна нощ, толкова по-добре.

Най-добре е да се отдалечите от градските светлини и да намерите тихо поле в провинцията, където можете да се облегнете и да гледате право нагоре към небето.

Планирайте да излезете в последните часове преди изгрева на слънцето, за да получите най-добрата гледка към новата.

Можете да използвате приложение за звездна карта на телефона си, за да намерите съзвездието. Имайте предвид обаче, че ако гледате в устройството, ще трябва да дадете на очите си около 30 минути, за да се адаптират напълно към тъмнината и да позволят на звездите да блеснат.

Ако имате късмет, може да успеете да съчетаете това наблюдение на звездите с други астрономически явления.

Според прогнозите на NASA на 8 април в Канада и САЩ ще има пълно слънчево затъмнение.

По същото време зелената комета 12P/Pons-Brooks започна да се вижда от Земята. Тя трябва да стане достатъчно ярка, за да се види с невъоръжено око през следващия месец.

Източник: Business Insider