Изследователи извършиха една от най-прецизните проверки на Общата теория на относителността на Алберт Айнщайн въобще. Те надникнаха в някои от най-отдалечените кътчета на Вселената и установиха за пореден път, че великият физик е бил прав. Сегашното ни разбиране за гравитацията – на нивото на прецизност, с което разполагаме – изглежда е правилното. Проверката е пряко свързана с една от най-големите космологични мистерии – естеството на тъмната енергия.

Преди повече от две десетилетия астрономите установяват, че Вселената се разширява с все по-бързи темпове. Все още не знаем на какво се дължи това. Водещата ни хипотеза е свързана с тъмната енергия – енергийно поле, разположено във времето и пространството, което упражнява отблъскващ натиск (нещо като антигравитация). Не разполагаме с категорични доказателства, които да ни покажат какво точно прави тъмната енергия. Ето защо според някои алтернативни гледни точки нашата теория за гравитацията вероятно е непълна – може би при по-големи мащаби гравитацията е малко по-различна.

Международното проучване на тъмната енергия представи доклад, в който са проучени разстояния от порядъка на до 5 млрд. светлинни години – идеята е да се анализират различните галактики и да се определят леките изкривявания, създадени от гравитацията, която изкривява пространство-времето. Този ефект, наречен слаба гравитационна леща, позволява на екипа да определи силата на гравитацията в миналото. В края на краищата те установяват (доколкото е възможно), че не съществуват доказателства за физика, различна от сегашния ни модел на Вселената.

Да, тази проверка е изключително важна, но тя определено няма да е последната. През 2023 г. Европейската космическа агенция планира да изстреля нова обсерватория, наречена „Евклид“. Тя ще се отправи на една 6-годишна мисия, за да ни позволи да извършим още по-задълбочен анализ по темата – на до 8 млрд. светлинни години разстояние. До 2027 г. пък NASA би трябвало да е изстреляла космическия телескоп „Нанси Грейс Роман“, който ще проучва слабите гравитационни лещи на до 11 млрд. светлинни години от нас.

„Измерванията стават все по-прецизни и все още не е късно да оспорим теорията на Айнщайн за гравитацията” – казва Агнес Ферте, съавтор на новото изследване и изследовател от Лабораторията за реактивно движение на NASA. „Преди „Евклид“ и „Роман“ да бъдат готови обаче, ще трябва да свършим още доста работа. Ето защо е важно да продължим сътрудничеството с учени от целия свят по отношение на този проблем – така, както направихме с [настоящето] изследване на тъмната енергия.“

Съществуват множество не известни, свързани с естеството на тъмната енергия (и не по-малко мистериозната тъмна материя). Когато става дума за разширяващата се Вселена обаче, те продължават да бъдат нашата водеща хипотеза. Поне за момента.