Изследователи от Швейцарския федерален технологичен институт в Лозана са конструирали първия по рода си робот, който не само може да лети като птица, но и да каца на клон като нея, пише сп. Nature Communications.

Учените смятат, че в бъдеще роботизираната птица може да се използва за наблюдение на животни в естествената им среда и за събиране на проби в дивата природата. Друго възможно приложение на устройството, което тежи 700 грама, е инспекцията на тръби и електропроводи в труднодостъпни зони.

За разлика от безпилотните летателни апарати липсата на перка при робота-птица му позволява да се движи безшумно и незабележимо, така че да не плаши животните. Това го прави идеален за наблюдения.

Досега роботите, които могат да пляскат с криле като птици, не са притежавали способността да кацат. Техният "събрат", конструиран от швейцарските учени, е първият по рода си, способен да лети самостоятелно до хоризонтална греда и да се захваща за нея с механичните си нокти, пише БТА. Колкото и просто да изглежда в природата, кацането на птица върху клон е сложна маневра. Роботизираното устройство с криле трябва да е в състояние да забави значително скоростта си, без да пада и да се разбива. Нокътят му е трябва да е достатъчно здрав, за да го задържи на клона, но не и прекалено тежък, за да не пречи на полета.

Роботизираната птица освен това трябва да е в състояние да следи заобикалящата я среда и специално пригодената пръчка за кацане. Това се постига с помощта на бордови компютър и навигационна система.

Специалистите са успели да научат робота да каца без инциденти. Досега обаче опитите са правени само на закрито. Следващата цел на разработчиците на роботизираната птица е да я усъвършенстват за полети на открито.