Един след друг големите автомобилни производители обявяват планове в последно време да превърнат електрическите автомобили в своя основна цел в обозримото бъдеще. Анализаторите обаче предупреждават, че масовият преход към електрически транспорт ще повиши цените на батериите за возилата, а самите производители не са сигурни в реалните ползи от желанието на властите в страните да забранят двигателите с вътрешно горене възможно най-скоро.

Автомобилните компании обясняват масовия преход към електрически транспорт преди всичко със загриженост за околната среда.

Например General Motors (GM) обяви още през януари, че възнамерява да премине към производство на превозни средства с изключително нулеви вредни емисии. Като краен срок американският концерн си постави 2035 година. По същото време цялото производство на компанията трябва да премине към възобновяеми енергийни източници, а до 2040 г. компанията планира да стане напълно въглеродно неутрална.

Британският Jaguar Land Rover (JLR) обеща, че до 2030 г. всички негови модели ще имат електрическа версия, а до 2039-та година - напълно да се отърве от автомобилите с вредни емисии. При мащабен преход към производството на изключително електрически превозни средства, компанията е готова да похарчи 3,5 милиарда долара годишно.

Лидерът на световния автомобилен пазар в момента Volkswagen Group (VW) възнамерява да запази тази позиция и на пазара на електрически превозни средства. Нещо повече германският концерн ще се стреми да измести първенеца в момента Tesla. В края на 2020 г. стана ясно, че компанията на Илон Мъск е доставила на своите клиенти около 500 хил. електрически автомобила, а Volkswagen - 212 хил. Следват  китайските BYD (179 хил.) и SAIC (170 хил.), а Топ 5 затваря BMW с 163,5 хиляди продадени електрически автомобила за миналата година.

Най-амбициозен към момента е планът на шведския Volvo Cars. Компанията възнамерява да премине към производство, главно на електромобили до 2030 г. и те да се продават само онлайн.

Няма спор, популярността на електрическите превозни средства в света като цяло нараства. Ако през 2019 г. делът на електрическите превозни средства в глобалните продажби на автомобили е бил 2,5%, то към края на 2020 г. той вече е нараснал до 4,2%.

Но, целият този преход далеч не е еднозначен.

Първо, производителите на автомобили правят планове за мащабен преход към електрически превозни средства, основавайки се на общоприетото убеждение, че производствените цени на батериите и следователно самите батерии ще поевтиняват от година на година, което ще направи електрическите превозни средства по-евтини и по-достъпни. Но само преди дни, анализаторите на Goldman Sachs публикуваха доклад, в който се казва, че поради масовия преход към производството на електрически превозни средства, цените на батериите, напротив, ще започнат да растат отново и средно ще скочат с около 18% . А цените на основните материали за тяхното производство - кобалт, никел и литий - растат от началото на 2021 година. Според изчисленията на анализаторите, ако цените на никела, например, се върнат до рекордните си стойности около $ 50 хиляди за тон, тогава всяко електрическо превозно средство ще поскъпне в производството с около 1200 - 1500 долара, което може сериозно да разколебае потребителското търсене на електромобили.

На второ място, за екосъобразността на автомобилите мислят предимно правителствата на държавите, като буквално принуждават производителите да ускорят прехода към производството на електрически превозни средства, определяйки крайни срокове за отказ от дизелови и бензинови двигатели. Съвсем наскоро Сингапур например обяви въвеждането на пълна забрана за автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2040 г. През декември миналата година стана известно за плановете на японското правителство да установи такава забрана от средата на 2030-те. Канада, Норвегия, Германия, Великобритания и щата Калифорния също ще ограничат или забранят продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене, а от 2040 г. всички нови камиони, продавани в Европа, ще са без традиционните си двигатели.

В същото време автомобилните концерни далеч не винаги са доволни от подобни инициативи. Например същият този Jaguar Land Rover, който публикува през февруари мащабния си план за преминаване към производство на изключително екологични автомобили, няколко месеца по-рано категорично се обяви против инициативата на британското правителство да премести датата на забраната за производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2040 на 2030 година. Позицията на британския производител беше подкрепена от BMW, Ford, Honda и McLaren, съобщи тогава The Guardian. В същото време представители на BMW заявиха, че просто няма научна обосновка за по-ранен преход към електрически транспорт, предупредиха за срив в продажбите в случай на промяна в условията и оцениха решението на британското правителство като крайно популистко. Което впрочем не попречи на британските власти да одобрят въвеждането на забрана за производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене още от 2030 година.

„Уолстрийт джърнъл“ се опита тази седмица да обоснове научно ползите от преминаването към електрически транспорт, за което се обърна към изследователи от университета в Торонто. По искане на изданието те направиха сравнителен анализ на въздействието върху околната среда на два популярни модела автомобили - Tesla Model 3 и Toyota RAV4.

Учените отбелязват, че изчисляването на обема на вредни емисии трябва да започне още на производствен етап. Това означава да се вземат предвид „сондажите на нефт и комините на електроцентрали, както и добивът на метали като никел и кобалт, които са необходими за батериите на електрическите превозни средства“.

В резултат се оказва, че производството на електрическо превозно средство е много по-вредно за природата, отколкото производството на автомобил с двигател с вътрешно горене. Така, производството на един Tesla Model 3 е съпътствано от емисиите на 12, 2 тона въглероден диоксид в атмосферата, докато при производството на японски компактен SUV обемът на емисиите е ограничен до 7,4 тона - 65% по-малко.

Разликата в дългосрочните екологични щети идва от пробега. Отначало Tesla ще е по-вреден за атмосферата автомобил от RAV4, но след изминаването на 33 хил. км техните показатели за вредни емисии ще станат равни - по около 14,5 тона. След това RAV4 ще започне да изпреварва Tesla по вредни емисии и при пробег от 160 хил. км. ще бъде със 77% по-вреден от конкурент с електродвигател, а при пробег от 320 хил. км. разликата между тях ще бъде повече от два пъти. Приятен бонус за потребителите, по данни на Consumer Report, ще бъдат и общите разходи за притежание на електрическа кола: за Tesla Model 3 тя е 49,8 хиляди долара, а за RAV4 - около 51 хиляди долара.

По материали от чуждестранния печат.

Източник: Мениджър Нюз