Доктор Мичио Каку води Катедрата по теоретична физика в Университета на Ню Йорк. Един от създателите на теорията на струнните полета, раздел на физическата теория на струните.

Каку е сред водещите световни експерти по прогнозиране на тенденциите в бъдещето. Известен е с това, че изключително увлекателно представя теориите за паралелните светове, за пътуването във времето. "Уолстрийт Джърнъл" го нарича човека, който "има дарбата да прави разбираеми и най-смелите идеи за Космоса". Познат е в цял свят от популярни тв предавания, които води и в които участва. Автор е на поредица бестселъри, сред които “Физика на невъзможното”, “Паралелни светове”, “Хиперпространството”, “Отвъд Айнщайн”.

- Интернет е една от технологичните революции на 20. век. Как мислите, че ще еволюира той през следващите години?

Мощността на компютрите се удвоява на всеки 18 месеца. През 2020 г. цената на микрочиповете може да достигне един цент. Ще има милиони невидими чипове наоколо. Способността за компютризация ще бъде навсякъде и никъде в същото време, подобно на електричеството, водата или хартията. Затова съдбата на компютрите е да изчезнат, да се преплетат по невидим начин в тъканта на нашия живот. Така че бъдещето на интернет ще е като магическото огледало в приказката за Снежанка и седемте джуджета. Едно любезно лице ще се появява на нашите екрани на стената, в часовника, огледалата, прозорците на автомобилите, слънчевите очила и ще ни отговаря на всички въпроси. Това любезно роботично лице от екрана може дори да бъде наш секретар, лекар, адвокат, счетоводител или дори довереник.

- Смятате ли, че в бъдеще интернет ще бъде повсеместна мрежа, като сфера от мегаданни, която ще можем да използваме както пожелаем?

Когато чиповете изчезнат от обкръжението ни, светът ще заприлича на приказка. Като Питър Пан ще можем да забавяме процеса на стареене и никога да не порастваме. Като Пинокио играчките ни ще имат вградени чипове и ще искат да общуват като хора. Като Покахонтас ще говорим с вятъра и с дърветата и те ще ни отговарят. Като Джак и магическите бобчета ще можем да се качим на небесен асансьор.

- Продължава ли тази приказка и в света на роботите? Мислите ли, че един ден ще бъдем директно свързани с тях? Ще навлязат ли нанороботите в обществото?

Вече е възможно мозъкът да се свързва с компютри по различни начини. Мозъкът излъчва електрически сигнали, които могат да бъдат разчетени със сканиращ електроенцефалограф. Honda дори създаде робота Asimo, който може да бъде контролиран чрез каска с електроенцефалограф. Благодарение на сензорите за ядрено-магнитен резонанс (ЯМР) могат дори да бъдат идентифицирани някои базови образи от мозъка, така че да се предположи приблизително за какво мисли човекът. А ако се сложи чип в мозъка и се свърже с компютър, дори и напълно парализирани хора могат да навигират в мрежата, да четат и да получават имейли и да играят на видеоигри. В Киото учените се опитват да „фотографират” съня, което доскоро изглеждаше невъзможно. Сега могат да „видят” модела на геометричните фигури, сканирайки мозъка. Но с течение на годините несъмнено ще можем да контролираме голяма част от нашия свят само чрез мисълта.

- В какви приложения на медицината е полезна нанотехнологията?

Благодарение на нанотехнологията тоалетната и банята в бъдещето ще имат по-голяма способност за обработване на данни от днешните университети. Може би ще могат да лекуват дори рака. Ще могат да откриват протеини и ДНК, освобождавани от канцерогенни колонии, когато са още само няколко стотици, преди да могат да създадат тумор. Вероятно е думата тумор да изчезне от речника ни. Когато тоалетната или банята уловят клетките, в кръвта ще може да се инжектират наночастици, които ще действат като „интелигентни бомби”. Това са молекули, способни да транспортират лекарства за химиотерапия до канцерогенната клетка и да я разрушат. Днес вече се изпробват прототипите. Освен това се намаляват размерите на машините за ядрено-магнитен резонанс, които иначе са колкото цяла стая. Най-малката машина вече е като голяма чанта. Накрая ще е с размер на мобилен телефон. Така че в бъдещето, когато говориш със своя „лекар”, всъщност ще говориш с роботичния образ на лекар, който ще се появи на екрана на стената. Ще прокараш портативния апарат за ЯМР по тялото си, ще изпратиш образите и „докторът” ще ти направи пълна диагноза, без да излизаш от хола.

- Каква е степента на сигурност, на която се базират вашите прогнози?

Можем да предскажем бъдещето на компютрите едва за 10-15 години напред. Можем да визуализираме базовите линии на медицината дотогава, тъй като много от разчитанията на ДНК се извършват от компютри. По-нататък нашата кристална топка се замъглява, но все пак сме способни да правим изводи за бъдещето, използвайки познатите закони на физиката и химията. Никой не може да види бъдещето, но физиката може да обясни всички феномени още от Големия взрив. Така на базата на разбирането на научните закони може да се поставят границите между възможното и невъзможното. Интервюирал съм триста от най-значимите учени в света за моите участия по BBC, Discovery Channel, Science Channel и за радиопредаване, което се излъчва в 130 страни.

- Какви са стратегиите, които трябва да се внедрят в Европа, за да се превърнат обществата в технологични?

Трябва да се инвестират повече средства в изследване и иновация. Да се модифицира образователната система, за да се откриват най-обещаващите млади учени и да се полагат грижи за тях. Необходима е помощ и за младите предприемачи и стартиращите фирми. Вероятно е най-големият напредък да дойде от страните, които още развиват своя научен капацитет. За тях приближаването към науката може да стане по нов и радикален начин, без потискащите предразсъдъци на миналото. Понякога старите традиции затрудняват напредъка на науката, така че тези страни могат да започнат на чисто. Но трябва интелигентно да се избере къде да се насочат необходимите инвестиции, които правителствата да отпуснат. Някои технологии, като ядрената например, се нуждаят от милиарди само за да започнат. Но за други са достатъчни милиони или дори само хиляди, като биотехнологиите и софтуера.

Ивайло Харалампиев