През 2020 г. по-голямата част от човечеството разбра, че 24 часа вкъщи са доста време, въпреки че по-голямата част от него е заето от работата, грижите за децата и семейството, домакинската работа и почивката след това. През дългите дни на затваряне у дома много хора се обърнаха към различни форми на самообучение, а почти безкрайните възможности, предлагани от новите технологии, до голяма степен подхранваха този бум. Шиене, готвене, свирене на китара, работа с криптовалути и блокчейн, управление на времето, Excel, емоционална интелигентност, чужди езици... На практика няма дисциплина, която да не се предлага под формата на видео или курс за самообучение.

Цифрите говорят сами за себе си. От настъпването на пандемията повече от 600 000 души в Испания например са се записали в един от 100 000 видео курса, предлагани от образователната платформа Tutellus, което е 400% ръст. Според главния изпълнителен директор на Tutellus Мигел Кабалеро причините за този бум се дължат на по-големия престой у дома, работата от разстояние и по-голямата възприемчивост към онлайн обучение. 

LinkedIn също отбелязва добри резултати. Само за периода между юли 2019 г. и юни 2020 г. живеещите в Испания са инвестирали почти половин милион часа в обучение чрез платформата LinkedIn Learning.

"Несигурността на пазара на труда, която причини пандемията, доведе до засилване на гъвкавостта на работните места. Ето защо професионалното преквалифициране стана изключително важно през последните месеци", казва главният изпълнителен директор на LinkedIn за Испания и Португалия Анхел Саенс де Сенсано.

Според него, гъвкавостта и персонализацията са силните страни на този начин на обучение. "Той се адаптира на 100% към графиците на всеки обучаващ се. Освен това професионалистите могат да избират начини за обучение, адаптирани към техните нужди, основаващи се на собствените им интереси, или на интересите на компанията", казва Сенсано. 

Любопитството и усилията, които влага човек, зает с курсове за самообучение, го превръща в доста интересен профил за пазара на труда, особено в днешния бизнес контекст. "Притежаването на голям капацитет за самообучение е нарастваща стойност за много компании. Това включва висока степен на ангажираност и мотивация, и пуска в действие множество организационни умения", на мнение е Хулиан Роа, професор по образование в Свободния университет в Мадрид UDIMA.

Предимствата на този начин на обучение са многобройни, смята Марибел Мартин де Росалес, която отговаря за развитието на метода Кумон (метод за обучение, който помага на децата да развият умението да учат самостоятелно) в Испания. "Помага за по-бързото усвояване на знания, тъй като самият ученик определя собственото си темпо и своите стратегии за учене. Служи също за развиване на самочувствие, постоянство и дисциплина", подчертава Мартин де Росалес.

От друга страна, отсъствието на фигурата на учител, която да насочва ученика всеки път, когато се отклони от пътя, може да навреди на учебния процес. Въпреки че винаги има някакъв наръчник, който трябва да се следва. Това може да е авторът на книгата, която четете, или говорителят на уебинара, който гледате. "В процеса на самообучение никога не сме сами, а по-скоро сме автономни. Ние сами решаваме какво и от кого можем да научим", пояснява Марибел Мартин де Росалес.

Въпреки предимствата на този вид обучение, мнозина все още са подозрителни към него. Хорхе Луис Борхес, Рей Брадбъри, Уди Алън или Куентин Тарантино обаче са живи доказателства, че не е важно да се запишете в академична институция, за да се превърнете в еталон за успешен професионалист.

"Хората търсят практическо и актуално обучение", потвърждава главния изпълнителен директор на Tutellus Мигел Кабалеро. Главният изпълнителен директор на LinkedIn за Испания и Португалия Анхел Саенс де Сенсано пък прогнозира, че традиционното обучение, към което сме свикнали, се променя към обучение, адаптиращо се към ситуацията и нуждите на всеки индивид, а не обратното. 

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова / Мениджър Нюз