Хеликоптерът самолет

16 октомври 2019 г., 08:34
1100

V-22 Osprey е идеален за реални бойни условия – издига се и каца без писта и се движи с 500 км/ч. Снимка: Santiparp Wattanaporn / Shutterstock.com

V-22 Osprey е уникален хибрид, съчетал най-доброто от две летателни технологии. Бърз като самолет, но с опция за вертикално летене като хеликоптер, Osprey ще пренася американските войници към горещите точки на бойното поле през XXI век.

Идеята за подобен хибриден апарат датира още от 50-те години, но едва през 1979 г. във въздуха полита работещ прототип Bell XV-3. Програмата бързо привлича вниманието на Пентагона и през 1981 г. започва разработката на военен вариант на прототипа, в който участват компаниите Bell и Boeing, а кодовото му название става V-22 Osprey.
26 години и близо 37 млрд. долара по-късно, след редица начални неуспехи, забавяне и фатални инциденти, през 2007 г. Osprey най-накрая влиза в състава на въоръжените сили на САЩ.

Въпреки трънливия си път

апаратът е малко чудо на аеродинамиката. Неговата „трансформация” е сложна инженерна задача, тъй като съчетава два различни модела на летене – на хеликоптера и на самолета.

За да се издигне, обикновеният вертолет създава подемна сила чрез движение на перките си, които играят ролята на подвижни криле и отлепят машината от земята. От своя страна самолетите набират скорост чрез двигателите си и политат благодарение на подемната сила на свистящия под крилете им въздух.

Трансформацията от първия принцип на летене към втория се извършва с изключителен синхрон. По време на полет

перките на V-22 постепенно се накланят

от вертикално към хоризонтално положение и увеличават скоростта на Osprey и подемната сила под крилото му. Резултатът е, че V-22 се издига във въздуха като хеликоптер и за секунди може да се понесе като класически витлов самолет със скорост от около 500 км/ч – близо два пъти по-бързо от останалите военни хеликоптери по света.

Какви са практическите ползи от подобен апарат? Първо и основно той съчетава висока скорост и способност да излита и каца без нужда от писта. Това е изключително полезно в реални бойни условия, особено в пресечения терен на Афганистан. V-22 бързо може да стовари войниците и оборудването им в разгара на битката или да им достави продоволствия. Товарното помещение е специално конструирано да пренася 24 бойци и снаряжението им, или близо 9 тона товар. Освен това машината има опция за външно окачване на товари и

може да пренася тежки артилерийски оръдия и джипове.

При нужда V-22 може да служи като летяща линейка, която бързо отнася ранените в боя и със скоростта си им дава допълнителен шанс за оцеляване.

Освен за наземни мисии има планове V-22 да се използва и като палубен хеликоптер за борба с подводници. Неговият дизайн позволява крилата и двигателите му да се сгънат, така че да се пести ценно място на претъпканите военни кораби.

Както всеки подобен военен проект, V-22 има и противници. Една от критиките е, че за разлика от другите хеликоптери V-22 не може да извършва авторотация – маневра за спешно приземяване при повреда в двигателя. Това поставя живота на пасажерите в опасност, особено в зоната на бойните действия, където авариите заради природни явления и вражески огън са най-чести. Противоречия предизвиква и високата цена на програмата, макар че тя е направо смешна в сравнение с тази за разработката на изтребителя F-35 - 1,5 трилиона долара. 

Николай Тодоров

Ключови думи:
Коментари