Тя гори, полюшва се, изяждана е от насекоми и настъпва на север - тайгата (бореална гора), огромният пръстен от зеленина, който опасва Арктика, е от жизненоважно значение за бъдещето на планетата и подобно на Амазонската гора е застрашена от климатичните промени, предаде Франс прес.

Със своите 1,2 милиарда хектара най-голямата дива зона в света - почти една трета от всички залесени площи, забавя глобалното затопляне, като поглъща значителна част от въглеродния диоксид, отделян в атмосферата.

Разпространена на територията на Канада, Скандинавия, Русия и Аляска, тайгата става все по-уязвима от увеличаващите се пожари, топенето на вечната замръзналост и епидемии от насекоми, които по-меките температури правят още по-опасни.

Бореалната гора винаги е била обект на природни смущения. Сега обаче учените са обезпокоени, че те ще зачестят или че дори ще се превърнат в новото нормално.

"В края сме на сезон на пожари, който е по-дълъг и по-тежък. Огнените стихии са по-интензивни и обхващат по-големи площи", казва Ян Буланже, изследовател в областта на горската екология към канадското министерство на природните ресурси.

Според последните данни пожарите унищожават два пъти повече горски масиви в света, отколкото в началото на века, а 70 процента от площите, погълнати от пламъци през последните 20 години, са бореални гори.

Глобалното затопляне променя цялата екосистема, като изсушава най-южните части на гората, докато на север дърветата колонизират тундрата, където сега намират по-благоприятни условия за развитието си.

Учени неотдавна установиха, че белите смърчове са се преместили на север от Аляска в район на арктическата тундра, където не е имало такива дървета от хилядолетия.

Експертите са категорични, че северната част на бореалната гора настъпва към тундрата, докато на юг тя е погълната от прерии, пише БТА. "Една гора може да изчезне много по-бързо, отколкото да израсне и да осигури местообитание за дивата природа. Да не говорим за увеличаването на епидемиите от насекоми, благоприятствани от повишаването на температурите: дърветата, които вече са "стресирани" от липсата на вода, са по-малко устойчиви, и насекомите се възползват от не толкова студените зими или по-дългите лета", предупреждават изследователите.

"Дърветата могат да издържат само до определен предел", казва Дейвид Паре, изследовател, който също работи за канадското министерство на природните ресурси.

Според експертите все още е възможно да се намалят щетите. За да може обаче бореалната гора да продължи да играе съществената си роля за здравето на планетата, решението може да бъде само глобално, отбелязват те.