Докато проучват древен подводен вулкан в Тихия океан, учени се натъкнат на находка, наподобяваща път, павиран с жълти тухли. Всъщност това е естествено образувание, което е резултат от вулканичната геология – именно тя е начупила скалите по този интересен и симетричен начин.

Откритието е направено с плавателния съд „Наутилус“, който в момента проучва хребета Лили'уокални в националния морски резерват „Папаханаумокуакеа“ съставен от група от няколко неголеми острови и атоли, разположени в средата на Тихия океан и влизащи в състава на Хавайските острови.

В биосферния резерват се намират под защита над 7000 вида отчасти ендемитни видове, които за заплашени от изчезване. Между тях са Зелената морска костенурка (Chelonia mydas), Сива рифова акула (Carcharhinus amblyrhynchos), хавайският тюлен монах (Monachus schauinslandi) и Лайзенският албатрос (Phoebastria immutabilis). Между защитените растения в резервата е палмата Nihoa.

Всеки ден можете да наблюдавате кадри на живо от изследването на „Папаханаумокуакеа“, който се намира на повече от 3000 м под вълните. Наскоро публикуван отрязък показва момента, в който дълбоководният плавателен съд се натъква на пътя към Оз:

„Това е пътят към Атлантида“, казва изследовател по радиото.

„Път от павирани жълти тухли?“, допълва друг глас.

Това е странно“, добавя трети член на екипа.

„Шегувате ли се? Това е шантаво!“

Въпреки че се намира на дъното на океана, езерното корито, открито от изследователите, изглежда изненадващо сухо. Почти като „изпечена кора“, която може да бъде обелена. В един малък регион вулканичната скала се е начупила по такъв начин, че прилича на тухли.

„Тези уникални 90-градусови фрактури най-вероятно са следствие от стреса, причинен от нагорещяването и охлаждането по време на множеството изригвания в този район“, казват изследователите.

На пръв поглед образуванието наподобява на път към магичен свят. И в известен смисъл това е така. „Наутилус“ ни отвежда на пътешествия до кътчета от нашата планета, които никога не сме виждали. Можете да научите повече за тази експедиция тук.