Повече от 100 учени и експерти от цял ​​свят призоваха международните лидери към предпазливост в разпространението на организми, модифицирани чрез генетични биотехнологии, предаде АФП.

Обръщението на учените е в разгара на срещата на ООН КОП15 за биоразнообразието, която ще продължи до 19 декември в Монреал.

Инициативата за обръщението е на френската неправителствена организация „Pollinis“. Еколози, молекулярни биолози и специалисти по генетика призовават за предпазливост, тъй като биотехнологиите, използвани за генна модификация, биха могли да навредят на популациите от опрашващи насекоми и да предизвикат намаляването им.

Новите инструменти за редактиране на генома са насочени предимно към насекомите и растенията. Те правят възможно модифициране на генома без външно добавяне. Един от водещите проекти в тази област се разработва от фондацията на Бил и Мелинда Гейтс. Целта на този проект е „стерилизация“ на женските комари, за да може да се изкорени маларията в Африка.

Сред целите на другите проекти е борбата с вредителите по растителните култури. Колорадският бръмбар унищожава картофените насаждения, а петнистата дрозофила атакува овошките.