Представете си за миг, че плувате през океана и изведнъж се натъквате на странна пихтиеста сфера, широка близо 1 метър. Точно на такива гледки попадат гмуркачите в североизточната част на Атлантическия океан. От 1985-та година досега са документирани 90 подобни случая. Въпреки това произходът на тези сфери продължава да е обгърнат в мистерия. Сега, благодарение на едногодишно проучване, подкрепено от любители на науката и публикувано в Scientific Reports, изследователите доказаха, че тези глобуси съдържат хиляди яйца на често срещан вид сепия, наречен Illex coindetii.

Учените все още не са сигурни какво представляват тези ивици. Източник: Ringvold et al, 2021. Scientific Reports, CC by 4.0

Изследването анализира 90 случая на сфери, регистрирани в периода 1985 – 2019. Едва наскоро обаче са взети тъканни проби за ДНК анализ. Резултатите доказват, че именно Illex coindetii  са архитектите на тези мистериозни структури. При близо 50 процента от тях се наблюдава тъмна ивица, преминаваща през центъра им. Авторите на проучването все още не са сигурни какво представлява тя, но предполагат, че съдържа мастило от мъжките видове, оплодили яйцеклетките, или пък е нещо, което би трябвало да прикрие по-добре гигантските топки от хищниците, имитирайки формата на голяма риба.

Интересното в случая е, че взетите проби съдържат ембриони в различни етапи от развитието си. Учените обаче се нуждаят от още проучвания, за да са абсолютно сигурни какво точно съдържат целите сфери. „Без тъканни проби от всяка една от регистрираните сфери (и съответно – ДНК анализ) ние не можем да сме сигурни дали яйцата във всички сферични маси принадлежат на два или повече организма, или че и останалите 86 сфери са на Illex coindetii – пишат авторите в своя научен труд. – Поради сходствата в морфологията и размера на тези сфери, отнасящи се до четирите, на които е направен ДНК анализ, ние подозираме, че по-голямата част от тях са дело на I. coindetii.”

I. coindetii е част от рода Ommastrephidae, в който влизат някои от най-често срещаните видове сепии на Земята. Каква е тяхната репродуктивна стратегия? Според авторите на проучването женската снася въпросната гигантска маса от яйца, която е обвита в защитна слуз. По този начин позволява на яйцата да плуват свободно из океана и същевременно – да са недостъпни за хищниците. Въпреки че подобна гледка определено е запомняща се, рядкостта на този тип сфери затруднява точното установяване на произхода им. Когато данни за тях започват да се появяват в норвежката преса, учените развиват теорията, че най-вероятно става дума за яйчена маса на Ommastrephid. Те обаче се нуждаели от проби, за да потвърдят това.

Тук на помощ идват любителите на науката – изследователите подканват всеки, който забележи подобна топка слуз, да вземе малка проба за ДНК анализ. В края на краищата учените успяват да тестват четири подобни проби, събрани от различни сфери. За щастие, на пръв поглед взимането на пробите не се е отразило на цялостната структура.