Китайският учен Хе Цзянкуй от Южния университет за наука и технологии в Шенжен заяви, че е помогнал при създаването на първите генетично модифицирани бебета. Става дума за близнаци, които благодарение на редакция в гените вече имат известна защита срещу HIV.

Роденият в Китай Цзянкуй обяви научния пробив в неделя в поредица от YouTube клипове. Неговото твърдение обаче тепърва трябва да бъде проверено от независими учени.

Ако се окаже вярно, подобно постижение без съмнение ще бъде крайно противоречиво. От една страна, технологията CRISPR* се приема за революционна заради лесното ѝ използване за редакция на гени и изключително ниската ѝ цена. От друга, обаче много учени все още са предпазливи, когато става дума с използването й върху хора.

Близнаците, наречени Лулу и Нана, са се родили преди няколко седмици. В момента те са си у дома при своите родители, чийто имена няма да бъдат огласявани в публичното пространството. Бащата на близнаците е HIV-позитивен. Въпреки че не е задължително неговите дъщери също да са се родили с HIV, сега те ще имат известна защита срещу вируса благодарение на промяна в един от техните гени.

Същевременно обаче Южният университет за наука и технологии заяви, че въобще не знае за подобно проучване. В изявлението на учебното заведение пише, че "ние сме особено шокирани" от новините в медиите по този въпрос и че "подобно изследване нарушава етичния ни кодекс". Освен това става ясно, че от февруари 2018 г. до януари 2021 г. Цзянкуй е в неплатен отпуск. Университетът допълни, че ще проучи подобно всички тези твърдения.

* Изключително мощни молекулярни ножици, които могат точно да „изрязват и поставят“ гените, което позволява части от ДНК да бъдат премахнати и заменени почти по желание.