Свещените гори и дъбрави са девствени гористи местности, които различни религиозни общности по света пазят от векове като обиталища на духовното или божественото, предаде Асошиейтед прес.

Хиляди свещени гори са оцелели - в Етиопия, Италия, Япония, Сибир, Австралия, Северна и Южна Америка и Индия, но и те са застрашени от климатичните промени, замърсяването и урбанизацията.

Свещените гори също така са и съкровищници на биоразнообразието и често са последен бастион за растителни и животински видове, които са станали редки или дори изчезнали на други места в тези региони, пише БТА. Поколения наред за тях са се грижили предани гледачи, сега еколози и правителства полагат усилия за защитата им. 

В много части на света малки горички или по-големи гори са запазени, защото местните хора смятат, че тези пространства са тяхната връзка с божественото. 

Свещените гори имат редица общи неща. Те често се намират в хълмисти райони, където се смята, че живеят божества. Дърветата, реките, растенията, животните, дори камъните, които се срещат в тях, също се възприемат като свещени. 

В много свещени гори има ограничения, забраняващи дейности и ограничаващи достъпа само до определени общности. Ловът, събирането, рязането на дърва, отглеждането на култури и други дейности могат да бъдат строго забранени в тези пространства. В много свещени гори дори отчупването на клонче или откъсването на листо или цвете е неприемливо.

Селви Нанджи е член на племето курумба, което се грижи за Банагуди Шола - свещена гора в Котагири в Южна Индия. Тя разказва, че местата за поклонение и храмовете в тази гора често са ограничени до членовете от мъжки пол, които извършват ритуалите и се грижат за светилищата. 

Нанджи, която сега живее в Швеция, е написала книга, озаглавена Devasolai, което на езика на племето курумба означава "свещена гора". 

В гората Банагуди е забранено влизането с обувки в близост до светилищата. В някои гори обаче на хората е разрешено да събират паднали дървета или плодове, както и мед, лечебни растения и дървесина за кремация.

В Банагуди Шола свещените ритуали се изпълняват ежегодно от мъжете от племето, за да съвпаднат със селскостопанските сезони. По време на ритуала се принася в жертва животно, обикновено коза. Лечителите от племето курумба събират билки, корени и дървесна кора от гората.

И докато някои се притесняват, че туризмът ще "комерсиализира" горите, други като Нанджи вярват, че екотуризмът може да бъде полезен, ако се организира правилно.