Фталатите – създадени от хора химикали, които се използват за подобряването на свойствата на пластмасата – могат да бъдат открити навсякъде: от пластмасовите опаковки до домакинските препарати за почистване и козметиката.

Сега учени от Университета на Ексетърскиия университет и този на Куинсланд откриха фталати във всички 13 яйца на сребристи чайки, събрани от места в Корнуол по югоизточното крайбрежие на Великобритания. Всяко едно от тях е съдържало до 6 различни видове фталати.

Според изследователите наличието на фталати би могло да бъде асоциирано с оксидативен стрес при чайките, което означава, че този замърсител може да окаже сериозни проблеми върху здравето им. Ще бъдат необходими още проучвания, преди да стане ясно дали това уврежда развиващите се чайки в яйцата.

„Изследванията върху въздействието на пластмасата върху животните се фокусира до голяма степен върху оплитането и поглъщането на пластмасови фрагменти. Знаем далеч по-малко за въздействието на пластмасовите добави върху тялото – казва проф. Джон Блунт от Центъра за екология и опазване към Ексетърскиия университет. – Тествайки яйцата, ние получаваме картина на майчиното здраве – и изглежда замърсяването с фталати може да бъде асоциирано с увеличен оксидативен стрес. И майките прехвърлят този проблем на своето поколение посредством яйцето.“

"Нашите открития показват, че майките неволно предават фталати и продукти с липидна пероксидация - а яйцата, замърсени с повече фталати съдържат и по-голямо количество увредени липиди и по-малко витамин Е."

Фталатите представляват голяма група от химикали, използвани в обработката на пластмасата – те подобряват нейната гъвкавост, прозрачност, издръжливост и дълготрайност. Не случайно имат славата на химикали, които могат да се срещнат навсякъде в околната среда – включително в телата на най-разнообразни диви животни. Според Центъра за контрол и превенция на заболяванията в САЩ можем да открием различни видове фталати и в урината на повечето хора.

В миналото не бе особено ясно какви са здравословните ефекти на фталатите върху тялото. Все повече доказателства обаче показват, че те могат да окажат сериозно влияние върху здравето на животните. Едно от най-сериозните опасения произлиза от способността им да нарушават работата на ендокринната система – съвкупност от жлези, които произвеждат хормони, регулиращи метаболизма, сексуалната функция, репродукцията, съня, настроението и т.н.

Изследването е публикувано в Marine Pollution Bulletin.