Чудите се в каква степен научната общност смята, че хората са предизвикали изменението на климата на нашата планета? Е, вече можем да отговорим с точност – 99,9%.

За да достигнат до тази стойност, изследователите анализират подробно 3000 изследвания, рецензирани анонимно и подбрани на произволен принцип измежду списък с 81 125 научни труда, посветени на климата и публикувани от 2012 г. насам. Оказва се, че само 4 от тях изразяват някакво съмнение, че човешката активност е довела до промяна на земния климат.

Последния път, когато е извършен подобен анализ, са разглеждани изследвания в периода 1991 – 2012 г. Тогава достигнатата стойност е 97%, което означава, че с течение на времето нивото на скептицизъм намалява.

Въпреки че научната общност вече е напълно категорична по този въпрос, в момента всеки трети американец например не вярва, че хората са основните виновници за глобалното затопляне – един от симптомите на изменението на климата.

Освен че анализират подробно въпросните 3000 публикации, учените използват и алгоритъм, базиран на ключови думи, за да класират цялата база данни от 88 125 статии по скептицизъм относно антропогенното изменение на климата. Така достигат до 28, обозначени като имплицитно или изрично „скептични“.

Това е подобно на нивото на консенсус относно тектониката на плочите или еволюцията, казва екипът, и огромният брой анализирани изследвания оставят малко място за аргументи, когато става въпрос за дебат за науката за изменението на климата.

Също така няма място за съмнение и как точно човешката дейност причинява глобално затопляне: чрез емисии на парникови газове. На 31 октомври в Глазгоу ще се проведе срещата на върха по въпросите на изменението на климата – COP 26. На нея световните лидери ще имат още един шанс да въведат драстични мерки, които да забавят затоплянето на планетата.

Изследването е публикувано в Environmental Research Letters.