Прославени от Чарлз Дарвин, но застрашени, подводните гори от водорасли носят много ползи за екосистемите. Изследователи изчислиха цената на предоставяните от тях услуги, за да насочат вниманието към важното им значение, предаде Франс прес.

Международен екип от учени е изследвал приноса на водораслите от семейството на ламинариите за риболова под формата на осигуряване на хранителни вещества за рибите, които след това се улавят, за цикъла на азота и за улавянето на въглеродния диоксид, пише БТА. Резултатът: "в световен мащаб тези гори от ламинарии са произвели еквивалента на 500 милиарда долара годишно", изчисляват учените в публикация в сп. "Нейчър къмюникейшънс".

Новата оценка е над три пъти по-висока от предишната.

Авторите й отбелязват, че оценката няма за цел да превърне горите от водорасли в стока, но се надяват тя да привлече вниманието към тяхното значение.

Тези ценни подводни гори са все по-застрашени, особено от климатичните промени, които затоплят океаните.

"Всичко, което можем да направим, изправени лице в лице срещу климатичните предизвикателства, ще има положителен ефект върху тези водорасли", пишат изследователите. Те освен това призовават за по-строги разпоредби за защита на водата от замърсяване.

За да определят цената на услугата, предоставяна от водораслите, изследователите са изчислили стойността на услугите, генерирани всяка година: тонове уловена риба, количества абсорбиран въглероден диоксид или азот.

Основната полза идва от риболовната продукция, въз основа на експлоатационния потенциал на видовете, консумирани от хората.

Авторите на изследването са идентифицирали около 1500 вида, които се срещат в горите от водорасли, като част от тях имат икономическа стойност.