Вулканите отделят по-малко парникови газове от човечеството, твърди ново проучване на американски учени. То е посветено на влиянието на вулканите върху климата на планетата и е публикувано на уебсайта на проекта Deep Carbon Observatory (DCO).

Вулканите се считат за един от основните регулатори на климата. Те могат да допринесат както за затопляне заради изхвърлянето в атмосферата на натрупания в дълбините им въглерод, така и за охлаждане когато частиците от пепелта им блокират слънчевите лъчи и не им позволяват да достигнат земята.

Известно е например, че изригването на вулкана Тоба преди около 70 хиляди години е предизвикало вулканична зима, която почти е довела до изчезване на човечеството. Катастрофични последствия като рязко застудяване, унищожена реколта и глад са предизвикали и изригванията на вулкани в Южна Америка, както и вулкана Тамбор през 1815 г.

По-рано учени установиха, че най -големият резервоар на въглерод на планетата е нейното ядро. Той съдържа трилиони милиарди тонове, от които само 280-360 милиона се изпускат в атмосферата годишно. Това е много по -малко от количеството човешки емисии. Приблизително същото количество парникови газове се връща в недрата на Земята поради геоложки процеси.

На база на всички тези данни, учените са стигнали до извода, че въпреки че вулканите влияят на климата, геоложките процеси са компенсирали и отслабили това влияние през последните 1эмилион години. От последната ледникова епоха, 60% от вулканите са били в покой. Само една трета от тях изригват активно. Но изследването показа, че дори спящите вулкани могат да отделят въглерод, което трябва да се има предвид при създаването на климатични модели.