На 27 април астронавтката на Европейската космическа агенция (ЕКА) Саманта Кристофорети започна втората си космическа мисия, наречена „Минерва”, след като се отправи към Международната космическа станция заедно с трима астронавти на НАСА на борда на кораба „Дракон” на „Спейс Екс”. Мисия „Минерва” вече прехвърли сто дни и Кристофорети продължава да я изпълнява, като всекидневието й на борда на МКС е наситено с много работа и преживявания - от провеждането на авангардни изследвания в единствената в света орбитална лаборатория до споделянето на ежедневието на космическата станция в социалната мрежа ТикТок, съобщават от пресслужбата на ЕКА.

Вдъхновено от римската богиня на мъдростта, занаятите и изкуствата, името Минерва е почит към компетентността и изтънчената изработка на жените и мъжете по целия свят, които правят възможни човешките космически полети, предава БТА. По време на мисията "Минерва" Саманта изигра важна роля в голям брой научни експерименти на космическата станция, посочват от ЕКА.

Участието ѝ в аудиологичните изследвания по време на експеримента "Акустична диагностика" например ни помага да разберем как излагането на фонов шум - като този на МКС - може да допринесе за слухови затруднения.

По подобен начин Саманта участва в експеримента „Миотонс”, който изследва регулирането на мускулния тонус в условията на микрогравитация и също така ще предостави полезни резултати за подобряване на медицинските подходи към мускулната рехабилитация.

Подобни изследвания не само ще допринесат за медицинските съображения при бъдещи космически полети, но и ще бъдат приложени в здравеопазването на Земята в полза на пациентите по целия свят.

Приносът на Саманта към разбирането ни за здравето обаче не се изчерпва с предоставянето на данни, посочват от ЕКА. Като страстен защитник на женското здраве, тя също така провежда информационни кампании заедно с Международната фондация по остеопороза, като заснема видеоклипове за важността на грижата за костите ни както в космоса, така и на Земята и дава примери как да го правим с вдигане на тежести.

През първите 100 дни на мисия "Минерва" Саманта проведе и няколко изследвания, които ще послужат за проектирането на бъдещи космически апарати и местообитания, както и ще осигурят нови материали за използване на Земята.

Тя осъществи опити за изследване на антимикробните свойства на металите и хидрофобните повърхности в космоса. Антибактериалните материали, получени в резултат на тези изследвания, не само ще поддържат бъдещите космически превозни средства хигиенични и безопасни за астронавтите, но и ще бъдат полезни за по-лесното поддържане на стерилна медицинска среда по света.

По същия начин резултатите от експериментите за формирането и свойствата на сплавите - като например прозрачните сплави, ще ни помогнат да разберем какво точно придава на сплавите тяхната здравина, гъвкавост и дълготрайност.

Саманта също така е участвала в експерименти като PASTA на лабораторията за наука за флуидите и динамиката на меката материя, който разглежда поведението на емулсиите в условията на микрогравитация. Емулсиите се използват в най-различни отрасли на Земята, включително хранително-вкусовата промишленост, козметиката и дори лекарствата; разбирането на начина, по който се образуват, и на тяхната динамика ще ни позволи да разработим по-добри, по-екологични и по-здравословни продукти и процеси на базата на емулсии.

През първите сто дни на „Минерва” Саманта Кристофорети извърши и излизане в открит космос. Това бе първата й космическа разходка, но остава в историята основно, защото за първи път европейка излезе в открит космос. Освен това тя е първият европейски астронавт, който излиза от Международната космическа станция със скафандър Орлан.

Саманта Кристофорети и първият астронавт, който общува активно от космоса в ТикТок – популярна социална мрежа сред младите хора по целия свят, с които споделя как се живее на космическа станция.

Родена на 26 април 1977 г. в Милано, Италия, Саманта Кристофорети е запалена читателка със страст към науката и технологиите и със същия интерес към хуманитарните науки. С удоволствие изучава чужди езици и намира време за туризъм, гмуркане или йога.

Саманта завършва средното си образование в Лицея за наука в Тренто, Италия, през 1996 г., след като прекарва една година като студентка на обмен в САЩ.

През 2001 г. тя се дипломира в Техническия университет в Мюнхен, Германия, с магистърска степен по машинно инженерство и специализации в областта на аерокосмическото задвижване и леките конструкции. В рамките на обучението си прекарва четири месеца във Висшето национално училище по авиация и космонавтика в Тулуза, Франция, където работи по експериментален проект в областта на аеродинамиката. Магистърската й теза е в областта на твърдите ракетни горива по време на 10-месечен изследователски престой в Химико-технологичния университет "Менделеев" в Москва, Русия.

Като част от обучението си в Академията на италианските военновъздушни сили Саманта завършва и бакалавърска степен по аеронавтика в Университета Неапол Федерико II, Италия, през 2005 г.