Изхранването на растящото население на планетата ще е едно от най-големите предизвикателства в следващите десетилетия. Гарантирането на достъпа до безопасна, питателна и достатъчна като количества храна, по-специално висококачествен протеин, ще е от решаващо значение за справянето с това предизвикателство.

От другата страна на уравнението са проблемите, които създава глобалната хранителна система такава, каквато я познаваме: изгаряне на гори за осигуряване на повече площи за земеделска земя, загуба на естествено местообитание, замърсяване на почвите с пестициди, непрекъснат спад в морския улов, пандемии от животински произход, емисии на метан от преживни животни, изчезване на видове, уязвимост към екстремно време, чиито крайности като суша или пък тежки наводнения зачестяват и др.

Накратко, задачата оттук нататък ще бъде управление на намаляващите ни ресурси за изхранване на нарастващото ни население. Най-просто казано: Как можем да направим повече с по-малко?

Отговорът вече се търси през разработване на нови технологии, които ни позволяват да направим точно това. Очакванията са те да бъдат мащабирани през следващите години, така че човечеството да може да си осигурява питателна храна, използвайки само част от земята, водата и енергията, влагани сега в традиционното земеделие

Една такава хранителна технология, вдъхновена от собствената ефективност на природата е разработката на финландския стартъп Solar Foods, която произвежда „храна от въздуха“, залагайки на естествените процеси на ферментация.

В основата на иновацията е т.нар. ферментация на течно-въздушен интерфейс, формиращ среда, в която ке отглежда пълноценен хранителен протеин от гъбички при отделянето на газове. Този протеин след това се изсушава до прахообразно състояние, а полученото по този начин протеиново брашно се използва в различни месни и млечни алтернативи, различни вкусове и кухни. Изобретателите на протеина са го нарекли Solein и дори вече са „произвели“ Solein шницел. Към момента въпросното протеиново брашно има някои недостатъци – леко нагарча, и създателите на технологията работят по подобряването на вкуса му.

We tested & tasted a #Solein schnitzel recently Food out of thin air is already on our table, and we are working hard to get it to yours too! #SolarFoods #SustainableProtein

Posted by Solar Foods on Friday, 12 March 2021

Технологията има обаче голям потенциал, защото на практика тя пести използваните в конвеционалното земеделие ресурси.

В бъдеще ще можем да произвеждаме храна, идентична на днешната соя, яйце, мляко или месо. Това означава, че традиционното животновъдство може да бъде премахнато от уравнението завинаги, вярват иноваторите от Solar Foods.