Пряка връзка между здравето на човека и социално-икономическия статус на неговата среда установиха изследователи от университета Вандербилт.

Учените събрали и анализирали данни от САЩ, Китай и Тайван. Така, в хода на проучването било установено, че статутът на приятел може да бъде причина за заболяване, което да се проточи повече от седмица.

Високият социален статус е от ключово значение, като има своята добра, но и тъмна страна, станало ясно още в хода на изследването. Като цяло, хората с висок социален статус са по-здрави и се отнасят с по-голямо внимание към организма си като инвестират повече средства и време във физическото и психическото си благосъстояние. Това отношение се разпространява сред приятели и познати и попада в т.нар."Теория на социалния капитал".

Но високият статус има и своята обратна страна. Тези, които гравитират в орбитата на висшето общество, неизменно се сравняват с елита и са в състояние на постоянно безпокойство. Това ги тласка към лоши навици, пилеене на време, пари и енергия за поддържане на "ценните връзки", което в крйна сметка се отразява зле на здравето. Учените наричат този феномен "Теория на социалните разходи".

Начинът, по който запознанствата влияят върху здравето, е пряко зависим от икономическото неравенство в обществото, казват още изследователите. Така например, в Тайван неравенството е на сравнително ниско ниво и там статусът на приятелите влияе положително на физическото и психическото здраве. В САЩ и Китай обаче на преден план излизат социалните разходи.