Със сигурност сте забелязали, че след дълга и отпускаща вана или пък след освежаващо плуване в басейна, пръстите на краката и ръцете ви се набръчкват и започват да приличат на стара сушена слива. Чудили ли сте се някога защо това се случва?

Да видим…

Десетилетия наред учените са вярвали, че тази реакция се предизвиква от факта, че епидермисът – външният слой на кожата – абсорбира водата наоколо. Той е много здраво прилепен към пласта отдолу, който от своя страна не може да се разширява. Затова се е смятало, че външният слой е увеличавал площта си, сбръчквайки се, за да компенсира това.

През 1935 г. обаче група учени, провеждащи лабораторни тестове, откриват, че тази реакция не се наблюдава при увреден нерв по пръстите. Те достигат до заключението, че че явлението е резултат от свиване на кръвоносните съдове - реакция, контролирана от симпатиковия дял на вегетативната нервна система.

Нещо повече – невролозите заявяват, че всичко това има и еволюционна причина. Бръчките помагат на пръстите на ръцете и краката ни да се захващат за мокри повърхности.

През 2013 г. учени от Нюкасълския университет във Великобритания провеждат експерименти, за да потвърдят това. Участниците е трябвало да взимат предмети, напремер мраморни и оловни топчета, от контейнери с вода. Те се справяли с 12 процента по-бързо със задачата, след като са киснали ръцете си във вода в продължение на 30 минути и пръстите им са се набръчкали, отколкото със сухи ръце. Когато премествали сухи предмети обаче, набръчканите пръсти не осигурявали предимство.

Така че следващият път, когато пръстите ви се набръчкат, не забравяйте, че това е още един признак, показващ колко невероятно е вашето тяло.