Нищо не може да се сравни с миризмата на новороденото. Няма родител, който да не помни този нежен аромат, излъчващ се от главичката му.

Можете да душите бебето безкрайно и колкото повече вдишвате аромата му, толкова повече любов изпитвате към това мъничко създание.

Тази миризма обаче се появява при новородени по някаква причина.

Ето обяснението на науката.

Проучване, публикувано още през 1987 г., показва, че 90% от майките са в състояние

да разпознаят бебето си само по миризма

Бебетата също разпознават майка си по нейния специален аромат. Това е важна част от формирането на неразривната връзка между майката и бебето.

Друго проучване, публикувано в Smithsonian Magazine през 2013 г., установи, че миризмата на новородено откючва „хормона на удоволствието“ допамин в мозъка на майката. Включва се така наречената „система за възнаграждение“. Същият биохимичен механизъм се задейства и при зависимостите.

Но ако освобождаването на допамин кара наркозависимите да продължат да приемат наркотици, то при майките същият прилив на допамин, когато вдишват аромата на бебето си, ги кара да го държат по-здраво,

да го обичат и да се грижат повече за него

„Ароматът на новороденото несъмнено играе ключова роля за формирането и развитието на емоционална връзка между майката и детето. Той стимулира майчината грижа“, обясява Йоханес Фраснели, един от авторите на изследването, от катедрата по Психология в университета в Монреал.

„Връзката между майка и дете, която е част от чувството за майчина любов, е еволюционен продукт на естествения подбор. Такава силна връзка е жизненоважна за новороденото, тъй като гарантира оцеляването му", допълва той.

С други думи, от гледна точка на еволюцията, този невероятен аромат е гаранция, че новороденото ще оцелее.

За майката тази миризма също е физиологично необходима. Тя ѝ

помага да се успокои, да се отпусне,

намалява силата на следродилна депресия, твърдят експерти.

Изследователи от катедрата по клинична невронаука в Института Каролинска се надяват, че в бъдеще миризмата на новородени може да се използва за лечение на депресия и други психични заболявания.

По време на експеримента учените изследват с ядрено-магнитен резонанс какво се случва в мозъка на 30 жени, които имат възможност да помиришат шапчици, носени от новородени.

Резултатите шокират изследователите: мозъкът на жените реагира на миризмата на бебешките шапки по същия начин, както и на лекарствата, използвани за лечение на психични разстройства.

Сега учените планират да повторят експеримента и с мъже, но са напълно уверени, че резултатите ще бъдат еднакви, независимо от пола. Шведските изследователи все още нямат отговор на въпроса,

защо мозъкът ни „обича“ толкова много миризмата на новородени,

но вече са установили, че този аромат съдържа около 150 различни химични съединения.

Учените се надяват да разберат кои от тези вещества отговарят за специфичната реакция на мозъка.

Изследванията в тази посока ще продължат дълго време, но учените смятат, че с времето ще могат да разработят назален спрей, а сладкият аромат на бебето ще им помогне да се справят с депресията и други психични разстройства.

По материали на mother.ly, Мона Василева / Новите родители