Защо кълвачът не получава мозъчно сътресение?

26 март 2017 г., 13:50
722

Bildagentur Zoonar GmbH / Shutterstock

Ако започнем да си блъскаме главите в дърветата, няма да ни се отрази добре. А един кълвач го прави със скорост 6 - 7 метра в секунда, около 12 000 пъти на ден, и това изобщо не му пречи.

Животът му зависи от това да си блъска главата в дърветата с висока скорост. Така той изравя насекоми, с които се храни. Понякога издълбава в дънера дупка, широка около 20 см и около 60 см дълбока, за да си направи гнездо.

Затова е развил стабилна защитна екипировка, която го предпазва от травми на мозъка, черепа и очите.

Преди година китайски учени проведоха подробно проучване, за да разберат как природата защитава главата на кълвача от травми.

Те наблюдават как птиците кълват върху сензори, записват ги със свръхскоростни камери, сканират главите им с рентгенови апарати и електронни микроскопи, дори построяват компютърни модели на черепите на птиците и ги размазват в компютърно симулирани стени.

Така откриват няколко особености, които заедно създават противошоковата система в главата на кълвача.

Главата на кълвача абсорбира шока и намалява опасността от травма. Костта, която обкръжава мозъка, е дебела, шуплеста и изпълнена с трабекули - микроскопични пластинки от тъкан, които осигуряват гъста поддържаща мрежа, която омекотява удара.

Рентгеновите снимки показват, че тази гъбеста кост е неравномерно разпределена - има повече в областта на челото и задната част на черепа.

Допълнителна поддържаща структура е подезичната кост. При хората тя има формата на подкова и свързва езика с мускулите на врата. При кълвачите тя прави същото, но е много по-голяма, с различна форма и обгръща цялото протежение на черепа, при някои видове дори очните и носните кухини, като допълнително абсорбира шока.

Очите на кълвачите са защитени от мембрани, наричани понякога "трети клепач", които прилепват плътно към окото, като го защитават окото от дървените частички и го държат на мястото му.

Поведението на кълвачите също ги защитава от травми. Китайското изследване установява, че те непрекъснато променят посоката, в която кълват. Кълвачите движат главата си по различен начин и така намаляват броя на последователните пъти, в които мозъкът и черепът се притискат в една точка.