За бактериите и хората

27 октомври 2019 г., 16:22
10540

Илюстрация: Shutterstock

Когато чуем думата „бактерия”, най-често я асоциираме с нещо вредно и неприятно. От рекламите по телевизията често оставаме с впечатление, че откакто светът съществува, човечеството води борба с бактериите и заветна мисия на съвременника от XXI век е да ги заличи от лицето на Земята. Това схващане е погрешно! Бактериите са организми, които носят много ползи за съществуването на живота на нашата планета. Истина е, че  много от тях могат да бъдат наречени „лоши”, заради заболяванията, които причиняват, но има и бактерии, без които не бихме познавали света такъв, какъвто е.

Ето няколко интересни факта за бактериите:

1. Бактериите са изключително древни. Те са може би първите организми, които са населявали нашата планета след като тя се е формирала. Смята се, че около 2 милиарда години единствената форма на живот са били именно бактериите. По-сложно устроени клетки, от които сме произлезли ние, се появяват по-късно - около цели 2 милиарда години по-късно след бактериите!  Много учени смятат, че бактериите ще населяват нашата планета след като човечеството изчезне.

2. Всяка една клетка от нашето тяло съдържа структури,  наречени „митохондрии”. Те изпълняват много важни и различни функции в работата на клетката, но най-съществената от тях е, че те са главният пункт, където клетката произвежда своето „гориво” под формата на химично съединение. Характерното за митохондриите е, че в структурата си те имат много сходни белези с бактериите. Учените предполагат, че тези структури някога са били същински бактерии, които са започнали да живеят в симбиоза с клетките, от които произлизаме ние. Това явление е изключително древно, вероятно се е случило преди няколко милиарда години, но е едно от най-значимите събития в еволюцията на живота и е изиграло ключово значение за появата на многоклетъчните организми, растенията, животните и човека.

3. Бактериите са навсякъде! Те са невероятно приспособими организми, които се намират във всяко едно кътче на нашата планета. Така например, бактерии са намерени на 2 км под арктическия лед и в горещите извори на парка Йелоустоун, където температурата на водата достига точката на кипене. Един от въпросите, на които се опитват да отговорят учените, е как тези организми са се приспособили към такива екстремни условия на живот.

4. Много от бактериите са полезни за нас. В храносмилателната система на човек живеят много бактерии, които укрепват имунната му система и подпомагат храносмилането. Учените са пресметнали, че 1-3% от теглото на човек всъщност се пада на бактерии, които живеят в нас. Те са най-различни видове и съжителстват една с друга.

5. Един интересен пример: Кравата се храни главно с растителност. Растенията са съставени до голяма част от съединение, наречено целулоза. Кравата, сама по себе си, не може да разгради целулозата, тъй като не отделя ензим, който да я разгради. В стомаха на кравата обаче има бактерии и други микроорганизми, които произвеждат необходимите ензими, които разграждат растителността и благодарение на които тревопасните животни могат да се хранят с растителност.

6. Когато сме болни, имунната ни система започва да работи активно и в резултат унищожава част от бактериите в храносмилателната ни система, което често води до хранителни смущения. Когато поемаме антибиотици, за  да се лекуваме, това още повече влошава ситуацията, тъй като антибиотиците буквално унищожават бактериите, които нормално съществуват в нас. Когато се възстановим, балансът се възвръща чрез поемането на бактерии от околната среда и храната, която приемаме.

7. Знаете ли, че кърмата на майката съдържа около 700 вида бактерии! Учените смятат, че така става първичното „заселване” на бактерии в нашата храносмилателна система. Тези бактерии са полезни – те укрепват имунната система на новороденото и подпомагат функциите на храносмилането.

8. Във вашето тяло могат да бъдат открити около 10 пъти повече бактерии, отколкото клетки. Това се дължи донякъде и на факта, че бактериите са много по-малки от човешките клетки.

9. Бактериите намират широко приложение в индустрията. Бактерии са се използвали от много години за производството на сирена, кисело мляко, вино и други продукти. Интересно е, че някои видове бактерии могат да разграждат петрол и се използват при почистването на петролни разливи в морето.

10. Има бактерии, които причиняват болести. За пример може да бъде даден чумата, или „черната смърт” - предизвикала едни от най-големите епидемии в човешката история. Причинител за нея е бактерията Yersinia pestis.

Бактериите и останалите микроорганизми са неизменна част от света, в който живеем. Човешкият род се е появил на Земята преди около 2 милиона години, а бактериите - преди 4 милиарда! Понякога си струва да се замислим кой е гостът на тази планета и дали няма с какво да се поучим от толкова древните и изключително разнообразни организми като бактериите. Със сигурност те крият тайни, чието разгадаване би било от изключителна важност за развитието на науката и разбирането на така сложните механизми на природата.