Видео в Twitter, в което няколко души играят на „водната“ алтернатива на играта дженга, придоби изключително широка популярност. В него хората се съревновават, като добавят по няколко капчици вода към вече пълна догоре чаша вода. И тя много дълго време просто не прелива. Как е възможно? Ето какво точно се случва от физична гледна точка.

Всяка допълнителна капка покачва нивото на водата. На пръв поглед изглежда така, сякаш при следващата чашата просто ще прелее. Но това не се случва. Сякаш по краищата се е образувал миниатюрна язовирна стена от вода, която пречи на това да се случи. Защо чашата не прелива по-скоро? Всичко се дължи на повърхностното напрежение.

Ако напълните чаша с вода вкъщи и започнете до добавяте по няколко капчици периодично, ще осъзнаете, че обемът ѝ нараства, без да прелее. Това се дължи на факта, че водните молекули се привличат една към друга и образуват връзка (макар и слаба), която временно им позволява да устоят на влиянието на гравитацията.

Тази лепливост на водата се вижда най-ясно в космоса, когато астронавтите са принудени да се справят с различни течове в помещенията.

През 2013 г. именно заради същия ефект астронавтът Лука Пармитано едва не се удавя в космоса, тъй като воден мехур започва да се натрупва в костюма му по време на една от неговите космически разходки. Цели 23 минути той нараства до такава степен, че малко по малко започва да се доближава застрашително до носа и устата му. За щастие обаче Пармитано успява да се прибере в космическата станция навреме и да се спаси.

На земята привличането на водните молекули е наистина забележително, но те не са имунизирани срещу гравитацията. Както се вижда във видеото по-горе, една от капките в края на краищата преодолява повърхностното напрежение и чашата прелива.

И така, ако някой път се чудите какво да правите със своите приятели и имате две чаши под ръка, защо не поиграете и вие на „водна дженга“?