Учени от университета на Бат, Великобритания, са открили съединение, което едновременно потиска супербактерията метицилин-резистентен златист стафилокок (MRSA) в лабораторни експерименти и я прави по-уязвима към антибиотици, съобщава сайтът на учебното заведение.

Съединението полиамин изглежда унищожава златистия стафилокок (Staphylococcus aureus) - бактерията, която причинява смъртоносни инфекции, като нарушава клетъчната мембрана на патогена.

Съединението е тествано ин витро срещу 10 различни резистентни на антибиотици щама на златистия стафилокок. Сред тях са щамове, за които е известно, че са резистентни към ванкомицин - последното възможно лекарство, давано на пациенти, борещи се с инфекция с MRSA. Съединението се е оказало напълно успешно срещу всички щамове, спирайки по-нататъшния бактериален растеж.

Проучването показва, че освен че унищожава директно златистия стафилокок, съединението е в състояние да възстанови чувствителността на многорезистентните щамове на бактериите към три важни антибиотика (даптомицин, оксацилин и ванкомицин), пише БТА. Това означава, че антибиотиците, които са станали неефективни в резултат на прекомерна употреба в продължение на десетилетия, могат с времето да възвърнат способността си да контролират сериозни инфекции.

Полиамините са естествени съединения, които се срещат в повечето живи организми. Допреди десетина години се смяташе, че те са от съществено значение за живота, но сега учените знаят, че съединенията липсват в златистия стафилокок и са токсични за него. След това откритие изследователите се опитват да използват необичайната уязвимост на патогена към полиамините, за да потиснат бактериалния растеж.

Авторите на настоящото изследване са установили, че модифициран полиамин (наречен AHA-1394) е много по-ефективен при унищожаването на резистентни към антибиотици щамове на златист стафилокок дори от най-активния естествен полиамин.