Руски изследователи са отделили няколко вариации в гените от семейството HLA, които играят ключова роля за функционирането на Т-клетките и цялата придобита имунна система. Оказва се, че те влияят силно върху естеството на протичането и резултата от коронавирусната инфекция, съобщава списанието Frontiers in Immunology, цитирано от Агенция "Фокус".

„В допълнение към връзките, които открихме между генотипа и тежестта на протичане на COVID-19, предложеният подход също ще ни позволи да оценим как определена мутация във вирусния геном ще повлияе на формирането на Т-клетъчния имунитет. Например, ще бъде възможно да се идентифицират групи от хора, за които инфекцията с нови щамове на ТОРС-CoV-2 може да доведе до по-тежка форма на заболяването", обяснява един от авторите на работата, професор във Висшето училище по икономика Александър Тоневицки.

Всички данни до момента сочат, че пациентите със затлъстяване, хронични сърдечни заболявания и диабет прекарват най-тежко коронавирусната инфекция.

Друга група рискови фактори са специфични генни особености. Вариациите в гена APOE, свързани с предразположение към Болестта на Паркинсон, както и други гени, някои от които хората са наследили от неандерталците, могат да влошат изхода от заболяването.

В хода на новата работа Тоневицки и колегите му изучават как са свързани разликите в структурата на гените от семейството HLA и тежестта на симптомите на заболяването при 500 жители на Москва, около 100 от които са починали от COVID-19. Според учените тези гени играят ключова роля за придобиване на имунитет срещу SARS-CoV-2 и други вируси. Те са отговорни за транспортирането на фрагменти от вирусни протеини до клетъчната повърхност и прехвърлянето им към Т-клетките. Това помага да се разпознаят заразените клетки и да се унищожат.