Учени сканират мозъка на 23 „световни шампиони по памет“, за да разкрият механизмите зад техните невероятни способности. Използвайки получените резултати, те успяват да подобрят способностите на хора с обикновена памет в рамките на 40 дни.

Можете сами да опитате техниките, използвани от учените, онлайн. Изследването е публикувано в научното списание Neuron.

Научният екип от Холандия започва с изследване на мозъка на хора и изключителни способности с помощта на структурен ядрено-магнитен резонанс. За тяхна изненада, когнитивните невроучени откриват, че няма разлики в структурно отношение. Вместо това обаче те откриват огромни разлики в моделите на свързване в мозъка. По-специално има 25 връзки, които са силно диференцирани при шампионите на паметта.

Хората с изключителна памет споделят, че използват различни мнемонични техники, за да подобрят способностите си. Това кара учените да се запитат: възможно ли е чрез тренировки всеки човек да постигне супер силни модели на свързаност и следователно да придобие „свърхчовешки“ способности?

Те събират 51 души с „обикновена“ памет и ги включват в тренировъчна програма, използвайки метод, разработен от древните гърци и римляни. В нея хората визуализират дадено физическо пространство, например улица или парк, и помнят мястото на определени думи, предмети или понятия, докато се обхождат пространството във въображението си.

Можете да опитате този метод сами с помощта на MemoCamp.com.

Тренировката отнема по 30 минути на ден в продължение на 40 дни. В началото на програмата хората помнят по 26 – 30 думи. В края – средно по 65.

Накрая учените сканират мозъка на доброволците, за да видят дали споменатите 25 връзки са се променили. Най-забележителното откритие е, че е увеличена връзката между две области – медиалния префронтален кортекс и десния дорсолатерален кортекс. Тези области са свързани съответно със съотнасянето на новите знания към вече съществуващите и стратегическото учене.