Почти пълна геномна секвенция бе открита в една от общо 1600 тъканни проби от Киншаса, Демократична република Конго от 60-те години на миналия век. Геномът, датиран от 1966-а, е с 10 години по-стар от което и да е друго подобно откритие. Въпреки че и преди учени са се натъквали на ХИВ секвенции, те са представлявали къси фрагменти с много по-малко информация за произхода на ХИВ. Откритието позволява на учените да проверят теории, свързани с първата поява на ХИВ и скоростта, с която мутира.

Въпреки че светът научава за СПИН чак през 80-те години на миналия век, а най-старите потвърдени случаи датират десетилетие по-рано, съществуват доказателства, че вирусът е много по-стар. Ако съдим по натрупването на мутациите в различните щамове на вируса, вирусолозите са изчислили, че трансформацията от SIV (маймунски имунодефицитен вирус) към ХИВ (човешки имуннодефицитен вирус)  е настъпила между 1881 и 1920 г. Несъответствията в изчисленията на степента на еволюция на SIV накара някои учени да поставят тези години под въпрос. Откриването на стара ХИВ секвенция обаче и сравняването ѝ с модерните най-вероятно ще спомогне за разрешаването на този дебат.

Сега, когато светът е принуден да се бори с нов вирус, който също се е прехвърлил към нас през животни, въпросът за произхода на ХИВ става все по-актуален. Колкото повече знаем за това как това смъртоносно заболяване е прескочило видовата бариера, толкова по-големи шансове ще имаме да предотвратим нещо подобно за в бъдеще.

Д-р Софи Гриселс е част от екипа, разработил нов метод за откриване на вирусни геномни секвенции в стари проби. Екипът, от който тя е част, твърди, че е открил 8 от деветте най-стари ХИВ-1 секвенции до момента.

Най-ранната е датирана от 1976 г., но Гриселс и нейните колеги пишат в Proceedings of the National Academy of Sciences, че са открили вируса и в проба от 1966 г. на мъж, който по това време е  бил на 38-годишна възраст. Нищо не се знае за живота му впоследствие. Вирусът, открит в него обаче, е от група M, която е отговорна за близо 98 процента от заболяванията.

Откриването на стари секвенции е особено важно, тъй като „степента на молекулярна еволюция варира в зависимост от времевия период“.

Разбира се, съществуват множество теории на конспирацията, свързани с произхода на ХИВ – според някои той се е появил от заразени ваксини за полио или е бил умишлено разработен като био оръжие. Много от тях разчитат на твърдението, че ХИВ се е появил скоро. Откриването на доказателства за съществуването на вируса още през 20-те години на миналия век, оборват тези конспиративни теории.

Разбира се, това не значи, че появата на ХИВ се е случила случайно. Най-вероятно колонизацията, спомогнала за по-широкото разпространение на търговията с бушмийт (месото на африканските диви животни, е изложила ловците на SIV така, както SARS-CoV-2 е достигнал до хората след навлизането ни в животинските хабитати.