Менажерията от бактерии и гъбични организми, живеещи сред нас, нараства постоянно и средите с ниска гравитация като Международната космическа станция не правят изключение.

Изследователи от САЩ и Индия, работещи с NASA, откриха четири щама бактерии, живеещи на различни места в МКС – три от тях, до този момент, са били напълно непознати на науката.

Три от четирите щама бактерии са били изолирани през 2015-а и 2016-а – един от тях е открит на разположен над главата панел в изследователските станции на МКС, друг – в Купола (модулна обсерватория, построена от Европейската космическа агенция), трети – по повърхността на маса за хранене, а четвъртият – в стар HEPA филтър, върнат на Земята през 2011-та.

И четирите щама бактерии принадлежат на семейство от бактерии, които се срещат в почвата и прясната вода. Те участват в азотофиксацията, растежа на растенията и дори спомагат за спирането на патогените по растенията. На практика са добри бактерии – особено когато искате да отглеждате различни култури.

Вероятно се чудите какво правят подобни почвени бактерии на МКС? Не трябва да забравяме, че от години наред астронавтите, живеещи на станцията, отглеждат дребни количества храна, така че не е изненадващо, че сме открили микроби, свързани с растенията, на борда.

Един от щамовете (този в HEPA филтъра) е познат вид - Methylorubrum rhodesianum. След като е извършена секвенция на останалите три обае, се оказва, че те принадлежат към неидентифициран досега вид. Кръстени са IF7SW-B2T, IIF1SW-B5 и IIF4SW-B5.

Екипът, ръководен от генетика Свати Биджлани от Университета на Южна Калифорния, предлага видът да се казва Methylobacterium ajmalii – на името на известния индийски учен Аджмал Кхан, посветил живота си на изучаване на биоразнообразието. Освен това находката има тясна връзка и с вече известния вид M. indicum.

„При отглеждането на растения в екстремни условия, където ресурсите са минимални, изолацията на нови микроби, които могат да спомогнат за растежа при стресови условия, е от съществено значение“, казват Кастури Венкатесваран и Нитин Кумар Синг от Лабораторията за реактивно движение към NASA.

Изхождайки от факта, че тези микроби могат да оцелеят на фона на суровите условия на МКС, екипът извършва генетичен анализ и на четирите щама в търсенето на гени, които биха могли да стимулират растежа на растенията. Те откриват, че един от тях (IF7SW-B2T) притежава доста многообещаващи в това отношение гени – включително ген за ензим, ключов за цитокинина, стимулиращ клетъчното деление в корените и филизите.

Тепърва предстоят да бъдат направени множество допълнителни изследвания – специалистите признават, че сегашното проучване е едва първата крачка в изучаването на микробното разнообразие на космическата станция. Вече са взети приблизително 1000 проби от МКС. Те обаче ще бъдат изучени подробно веднъж щом пристигнат на Земята.

Изследването е публикувано в Frontiers in Microbiology.