Големият адронен колайдър е ускорителят за елементарни частици, който продължава своята пионерна работа в екзотиката на квантовия свят и съвсем наскоро поднесе нова и интересна изненада на учените. Той донесе първото доказателство за съществуването на суб-атомна квазичастица, която до сега съществуваше много евентуално и само на хартия. Квазичастиците технически не са частици, но те се държат като тях в определени аспекти и новорегистрираните в ускорителя реакции сочат, че е била засечена квазичастицата, наречена одерон. Тя носи името си от близо 40 години, защото физиците от теоретичния дял на дисциплината са по следите й отдавна.

Изплъзващата се частица не е била засечена директно, но учените са наблюдавали няколко ефекта, които подсказват, че частицата наистина е била там. Това ще даде нова информация, която да бъде включена в Стандартния модел на квантовата физика, или “наръчника”, в който са описани всички изграждащи блокчета на физическия свят и правилата, за които се смята, че те следват. “Нашето откритие не променя Стандартния модел, но в него има доста тъмни региони и новите данни ще осветят някои от тях”, коментира Тимъти Рейбън от университета в Канзас.