Вселената ни е място, което сме се опитвали да разберем през цялата човешка история. Въпреки че сме извървели дълъг път в нашето разбиране за нея, с всеки изминал ден се правят нови открития. Дали това ще е алкохолен газов облак, който плува в центъра на галактиката, или ще са черните дупки, всички факти понякога ни изумяват, озадачават, но винаги ни карат да се възхищаваме на това необятно място, част от което сме и ние.

Представяме ви девет от най-любопитните факти, които учените са открили за Вселената.

Черните дупки

От една гледна точка тези междугалактически чистачи са всъщност масивни звезди. Когато една от тези звезди умира, тя автоматично завихря газовете от външните си слоеве и ядрото й се свива в изключително малка и плътна сфера. Представете си, например, че се опитате да съберете в топка за тенис цялата маса на Слънцето. Непосредственият ефект на този астрономически феномен е изключително силното гравитационно поле, което е създадено от високата плътност.

Принципно, за да се измъкнете от гравитационното поле, трябва да се движите по-бързо от това, което физиците наричат бягство със скоростта на светлината/звука. На Земята космическите кораби постигат това чрез достигане на скорост от около 7 километра в секунда. На някои изгаснали звезди обаче, те ще трябва да достигнат скорост по-висока от 186 000 мили в секунда (което е много повече от универсалното ограничение на скоростта). Това на практика означава, че дори светлината не може да избяга от черната дупка.

Парадоксът на близнаците

Според известния парадокс на близнаците, ако един близнак се качи на космически кораб, който се движи близо до скоростта на светлината през пространството, а другият остане на Земята, следвайки теорията на относителността, близнакът в космическия кораб ще се върне на планетата, значително по-млад от този, останал на Земята.

Часовниците ни тиктакат различно

Помните ли уроците по физика от гимназията? Силата на тежестта се увеличава в близост до повърхността на Земята, тъй като няма ускорение, което означава точно каквото си мислите - времето се забавя. Това е от голямо значение за съвременното общество, защото се оказва, че на различните височини, часовниците тиктакат с различна "скорост". Освен това, тъй като земята се върти, някой, който стои близо до екватора, ще се движи "по-бързо", отколкото някой, който се намира на северния полюс, и съответно на този от северния полюс часовникът му ще тиктака по-бавно.

Голямата мечка, всъщност… не е съзвездие

Макар и да нямаме намерение да разваляме представите ви, трябва да кажем, че Голямата мечка всъщност е asterism (група от звезди), но не е съзвездие. Има само 88 официални съзвездия в нощното небе и всичко останало, включително и Голямата мечка, попада в друга категория. Въпреки това седемте най-ярки звезди, образуват това, което за хората е съзвездието Голямата мечка (Ursa Major).

Тъмната материя

Всички звезди, галактики и черни дупки във Вселената съставляват само около 5% от масата във Вселената. Колкото и налудничаво да звучи, останалите 95% не се знае какво точно представляват. Учените са решили да наричат тази мистериозна материя "тъмна материя". Те и до ден днешен все още не са сигурни къде е и какво представлява тя.

Това, което се знае е, че “тъмната материя” е недостъпна за наблюдение със съвременните методи, т.е. нито излъчва, нито отразява достатъчно електромагнитни вълни и е с неизвестен състав. Тя обаче може да бъде индиректно засечена заради гравитационните си въздействия върху видимата материя.

Другите галактики

Ако следващият факт ви накара да се чувствате малки, то това би било напълно основателно.