Институтът за ядрени изследвания (ОИЯИ) в Дубна, Русия чества своята 65-а годишнина, а 2021 година бе обявена за Година на България в ОИЯИ. България беше домакин на празничните мероприятия, посветени на честването със серия от инициативи в периода 15 – 17 септември. Институтът и партньорите му от български научни организации реализираха кампания със специални събития за масовата публика, с които целят да популяризират научните достижения в областта и институциите, с които си партнират. Гостуваха именити учени от Института, както и представители на български научни организации.

Обединеният институт за ядрени изследвания представлява международна, междуправителствена организация, създадена с цел обединяване на усилията на държавите-членки за изследване на фундаменталните свойства на материята В състава на ОИЯИ влизат 7 лаборатории, всяка от които по мащаби на изследванията и състав на персонала се равнява на голям научно-изследователски институт. В Института има изградена и функционира уникална научно-изследователска база.

Първата дата в празничния календар беше 15 септември, когато беше реализирана Зелена инициатива в партньорство между Обединения институт за ядрени изследвания, АЕЦ „Козлодуй“ и Агенцията за ядрено регулиране (АЯР). Учените откриха новоизграден кът за отдих в столичния Южен парк. Той е създаден благодарение на  АЕЦ „Козлодуй“ и Агенцията за ядрено регулиране и ще даде възможност на жителите и гостите на столицата да се потопят в нова уютна атмосфера в сърцето на любимия град.

Представители на ОИЯИ и АЯР по време на официалното откриване на реновирания кът за отдих в Южния парк.

Кулминацията на честванията бе на 16 септември с Откриване на Информационен център на ОИЯИ във Физически факултет и подписване на Споразумение за сътрудничество между ОИЯИ и Софийския университет. Информационният център представя на студентите възможностите за развитие в сферата на природните науки, както и информация за ОИЯИ – Дубна. Функциите му включват:  провеждане на видеоконференции, научно-образователни дейности, както и активности, свързани с популяризирането на физичните науки и естествено сътрудничеството на българските научни организации с ОИЯИ, както и възможностите, които предоставя Института за обучение и работа.

Центърът е предназначен е за студенти, ученици и учители, но, разбира се и за всеки, който има интерес да го посети. Целта му е да повиши интереса на младите учени и да ги стимулира да продължат своя кариерен път в областта на физиката и ядрените изследвания, представяйки им неограничените възможности за кариерно развитие, които ОИЯИ предоставя. Мисията на Информационния център да докаже на младите хора, че има място за всеки, който има интерес към научната дейност.

Завършекът на честванията ще бъде с Научна сесия, посветена на годишнината на ОИЯИ и по-конкретно на българското участие в Института, която ще се състои на 17 септември в две части: Официална част от 10:00 до 12:30 часа и Научна част от 14:00 до 18:00. Участие в нея ще вземат видни български учени като проф. Р. Ценов от СУ, който доскоро заемаше поста заместник-директор на една от лабораториите на ОИЯИ, доц. В. Кожухаров и доц. Хр. Димов също от Физическия факултет на СУ, проф. Вл. Димитров от Факултета по математика и информатика на СУ, чл.-кор. Ч. Стоянов, проф. Д. Тонев,  проф. Д. Динев, всички от ИЯИЯЕ-БАН, проф. К. Крежов от ИЕ-БАН. Разбира се доклади ще изнесат и част от гостите като проф. В. Кекелидзе, зам.-директор на ОИЯИ, проф. Швецов и проф. Сидорчук, директори на две от лабораториите на ОИЯИ и проф. Шарков. Учените ще представят теми в областта на физиката на високите енергии, неутронната физика, сътрудничеството между ЦЕРН и ОИЯИ и други. Един от докладите ще бъде посветен на проекта „НИКА“, който в момента е основен проект за Института. Той цели създаването на ускорителен комплекс за тежки йони и поляризирани частици.

2021 година е специална както за ОИЯИ, така и за България. Годишнината е чудесен повод за популяризиране на българските научни достижения, така и за провокирането на интереса на младите хора, любопитни към света на науката. Повишаването на информираността в обществото относно дейността на ОИЯИ, както и на възможностите, които е предоставял и продължава да предоставя на десетки български учени, ще помогне за израстването на нови поколения смели български физици да превърнат пътя на познанието в свое ежедневие и професия.

Лъчезар Костов, зам.-директор на ОИЯИ, почетен доктор на Обединения институт за ядрени изследвания в Дубна и Почетен член на Съюза на физиците в България. и проф. дфн Анастас Герджиков, ректор на Софийски университет с подписаното споразумение.