Психологически експеримент на швейцарски и американски учени доказва, че нормите и ценностите на банковата култура подтикват банковите служители към мошеничество. Резултатите са представени в списание Nature.

Психолозите са включили в експеримента 128 служители в големи банки и ги разделили на две групи. Хората от първата, експериментална група отговаряла подробно на въпроси за професионалните им задължения. Въпросите към втората, контролна група били общи като например колко често гледате телевизия.

След това доброволците трябвало да хвърлят монета 10 пъти по ред, като всеки път предварително им казвали кое печели – ези или тура. Във втората група играчите отбелязали в 51,6% от игрите, че са спечелили. В първата група – 58,2%. Както се оказало, една четвърт от участниците в първата група послъгала. Такъв ефект на преувеличението бил наблюдаван само при банковите чиновници - подобен експеримент с групи с други професии не показал проблем с честността.   

Учените тълкуват резултатите така: бизнес културата в банковия сектор неявно поощрява неискреността. Те предлагат и за банковите служители да бъде въведена клетва, подобна на Хипократовата за лекарите, както и курсове по етика, които да ги накарат да помислят и за моралните последици от постъпките си, а не само за печалбата. 

Източник: Мениджър Нюз