Откакто човечеството се раздели на луди по котките и луди по кучетата, спорът кой от двамата най-популярни домашни любимци е по-умен от другия, просто не престава. Последното изследване може да не е окончателната дума по въпроса, но ако повече неврони значат повече интелигентност, то тогава изглежда че кучетата просто изпъкват над всички останали хищници като щастливи притежатели на забележително гъст церебрален кортекс. Международен екип от учени е анализирал нагънатите слоеве на мозъка при редица хищни животни, включително котки и кучета, за да определи дали изискванията за успешно улавяне на плячка налагат развиването на по-голям брой кортикални неврони за справяне със задачата.

“Между много фактори, които играя роля, абсолютният брой неврони, който има животното, и особено онези, които се намират в церебралния кортекс, определя богатството на тяхното ментално състояние и тяхната способност да предскажат какво ще се случи в тяхната среда, базирано на техния предишен, запаметен и анализиран опит”, коментира невроучения Сузана Хаузел от университета Вандербилт. Да, котките имат около 250 милиона неврона, в сравнение с около 530 милиона при кучетата. И въпреки, че не са имали най-големите мозъци от изследваните животни, кучетата са имали най-голям брой неврони от всички. “Кучетата са вид, който има биологичата способност да извършва много по-сложни задачи от котките”, заключава Хаузел.