Докато в САЩ спорът за легалния достъп до марихуана се разгаря все повече, учени от цял свят изследват отражението на психоактивното вещество THC (тетра-хидро-канабинол). Според резултатите от най-новите проучвания мъжете в продуктивна възраст трябва сериозно да се замислят дали да употребяват марихуана, защото има съмнения, че ТНС влияе върху спермата. Предишни проучвания вече са доказали, че тютюневият дим, пестицидите и голямото наднормено тегло може да променят сперматозоидите. Днес изследване на Медицинския център „Дюк“ показва, че ТНС също влияе върху епигенетиката и може да причини изменения в ДНК на спермата.

Резултати от изследването

В експеримента са взели участие 24 мъже, като преди това са били проведени опити с плъхове. Било установено, че ТНС въздейства на клетъчно ниво, като променя метилирането на ДНК. Става дума за химично изменение в наследствената програма на клетката. Във всеки случай от изследването не става ясно дали тези промени в ДНК, обусловени от ТНС,  се предават и на децата, заченати с въпросната сперма, и как това се отразява върху развитието им. Д-р Скот Колинс, професор по психиатрия и поведенчески науки и автор на изследването, предупреждава, че макар последствията от употребата на марихуана върху спермата да не са напълно изяснени, все пак мъжете трябва да имат едно наум, когато посягат към дрогата. Според учените колкото по-висока е концентрацията на ТНС в урината на мъжете, толкова по-силно изразени са генетичните промени в сперматозоидите.

Предвиждат се по-обстойни проучвания

За да постигне още по-ясни и убедителни резултати, екипът от „Дюк“ планира да проведе изследване върху по-големи групи участници. Учените искат да проверят дали настъпилите промени в спермата са обратими, тоест какво ще стане, ако мъжете откажат марихуаната. Освен това те възнамеряват да вземат кръв от пъпната връв на бебета, заченати от зависими бащи, и да я проучат. По този начин може да се установи какви епигенетични промени се предават на детето чрез изменените под въздействието на ТНС сперматозоиди. Сюзан К. Мърфи, шеф на катедрата по репродуктивни науки към Медицинския център, препоръчва на бъдещите бащи да прекратят употребата на канабис около половин година преди опита за бебе, за да е сигурно, че дрогата няма да го увреди.

Превод: Цветелина Велчева