Но където има вируси, е добре да има и ваксина. Ето защо тук ще предложим малко антивирусно четиво, разкриващо някои от триковете.

Статистически данни ни заливат от телевизия, вестници, радио, интернет и откъде ли още не. Често това са директни фалшификации на събраните данни на основата на принципа, че когато става дума за една “добра” кауза, истината не била тъй важна. А дали една кауза е „добра”, зависи от най-различни неща - например кой плаща, дали хората зад каузата са симпатични (роднини, познати). Пример – конкурси за красота или за певици, победителят от които се определя чрез есемеси. Сами можете да се сетите за купища скандали, свързани с различни манипулации на резултатите. И накрая някой праща водещия да ви гледа в очите и да ви лъже, че победителят е....

Но да минем към по-фини форми на статистическа обвивка на информационен вирус. Една от тях се нарича

„фокусът ,99” –

в магазините рядко ще срещнете цени 2,00 или 3,00 лева за нещо. Вместо това цените са винаги от сорта на 1,99 или 2,98. Човек си мисли – ех, то струва един лев и нещо или два лева и нещо... Информационният вирус сработва и човек често остава изненадан от сметката, която получава на касата.

Следващата статистическа обвивка на информационен вирус можем да наречем „сравняване на процентите без отчитане на основата на нарастването”. Пример:

заплата в България – 200 евро на месец. Увеличават я с 20 евро – нараства с 10% и става 220 евро на месец. Заплата в Германия – 3000 евро на месец. Увеличават я със 150 евро на месец – нараства с 5% и става 3150 евро на месец. Разлика в заплатите: преди увеличението – 3000 – 200 = 2800 евро на месец, след увеличението – 3150 – 220 = 2930 евро на месец. Да, ама

при нас заплатите растат с 10%,

а при ония “нещастници” там само с 5%. И от всичкото само това ще кажем на народа. Ликуй, народе! Още малко и ще ги догоним и задминем!