През 2001-ва една (пръдлива) медицинска сестра задала доста необичаен въпрос на австралийски лекар.

„Тя искаше да знае дали замърсява операционната зала, в която работи, когато пърди тихичко в стерилната среда по време на операции. Осъзнах, че нямам представа - разказва д-р Карл Кружелнички пред слушателите си по време на своето научно радио предаване в Брисбън. – Но бях твърдо решен, че ще разбера.“

Лекарят се свързва с микробиолог в Канбера, за да открие кое е най-доброто експериментално изследване за тази цел. Вижте сега, не всички научни изследвания трябва да бъдат изтънчени. Докато при някои експерименти Големият адронен ускорител разбива частици с 99,9999991 процента от скоростта на светлината, други се провеждат по следния начин – участникът сваля гащите и пръцва към петриева паничка.

Приятелят на д-р Кружелнички – микробиологът Люк Тенет – помолва един от колегите си да направи точно това, докато се намира на около 5 см от петриевата паничка. Веднъж с дрехи и веднъж – без каквато и да било преграда между ануса и блюдото на Петри (с изключение на гореспоменатите 5 см). Разбира се, това не е може би най-щателното проучване на този свят, но то малко или много помага на д-р Кружелнички да отговори на въпроса на сестрата.

След като участникът в експеримента си свършва работата, петриевите панички са оставени да престоят една нощ. На следващия ден по онова, срещу което е било пръднато без закрит анус, са се появили видими бучки на два типа бактерии, които обикновено се срещат единствено в стомашно-чревния тракт и по кожата (данните са обявени в BMJ).

Междувременно по другото блюдо (това, срещу което е било пръднато с дрехи) не е имало каквито и да било следи от бактерии.

„От данните заключаваме, че чревната зона във втората петриева паничка е предизвикана от самия флатус, а образувалият се пръстен около нея е вследствие от скоростта на флатуленцията, която успява да отдели кожните бактерии от бузите [на задните части] и да ги изстреля към блюдото“, казва д-р Кружелнички пред Canberra Times.

Лекарят уточнява, че макар и всичко това да звучи гадно и/или дори притеснително, бактериите, открити по петриевата паничка, не са били вредни и дори могат да бъдат сравнени с онези, „приятелски настроените“, които срещаме в киселото мляко.

„Нашето финално заключение? Не пърдете голи край храна“, казва д-р Кружелнички.