Когато направите мехурче, то ще се спука за отрицателно време. В края на краищата това са доста крехки творения, в които взимат участие множество странни физични ефекти. Екип от физици обаче успя да запази един мехур цял в продължение на 465 дни.

Откритията, публикувани във Physical Review Fluids, не се фокусират върху сапунените мехурчета – в най-добрия случай те оцеляват около минута. Течността при тях се изпарява или попада под въздействието на гравитационното оттичане (тази нестабилност всъщност е тествана и в космоса). Вътрешният газ също се разсейва през тънката  мембрана на сапуна и водата и се връща в околната среда. Накрая настъпва неизбежното „пук“!

От известно време насам учени се опитват да направят мехурите по-стабилни. Един конкретен метод включва смесването на вода с миниатюрни пластмасови мъниста и вкарването на въздух през тях. Крайният резултат е нещо, наречено „газово топче“. Екипът решава да провери колко дълго може да издържи подобна структура. Оказва се, че доста.

Учените създават мехурчетата, като смесват вода с найлонови частици. Те издържат около час. Когато обаче добавят към същата смес глицерин (субстанция, която се среща често в козметиката), те оцеляват над 100 дни, а най-издръжливият мехур изкарва цели 465 дни.

„Ние показахме, че микрочастиците във водния мехур пречат на процесите на гравитационно изтичане“, казват учените. Добавянето на глицерин стабилизира допълнително структурата – изпарението на водата се контрира от хигроскопичността на глицерина, който абсорбира водните молекули във въздуха наоколо.

„Крайният резултат са мехурчета, които запазват целостта си в стандартна атмосфера за повече от година – при това без сравнителна промяна в техния радиус“.

Изследователите успяват създадат и различни форми. Те се надяват, че откритието им ще спомогне за разработката на по-стабилни пяна и дори за създаването на нов метод за улавянето на токсични газове.