Повечето от нас в даден етап от живота си са изпитвали някои от неприятните ефекти на безсънието – раздразнителност, преумора, отпадналост, намалена концентрация, но в случите, в които недостигът на сън е хроничен, се проявяват множество негативни ефекти върху физическото и психическото здраве.

Съвсем наскоро например учени от университета на Колорадо обясниха как точно недоспиването увеличава риска от сърдечен пристъп и инсулт. Те изследват кръвни проби от 24 души на възраст между 44 и 62 години. Близо половината от тях са спели межди7 и 8,5 часа нощем, а останалите - между 5 и 6,8 часа.

Изследователите се фокусират върху експресията на 9 различни микроРНК - късоверижни молекули РНК, регулиращи активността на гени, които са свързани с възпалителни процеси, имунната реакция и здравето на кръвоносните съдове.

Какво излиза в крайна сметка? Хората, които спят по-малко от 7 часа в денонощието, са с ниско ниво на три молекули регулатори, свързани с микроРНК. Въпросните съединения miR-125a, miR-126 и miR-146a са с ключова роля за намаляване на възпаленията и за поддържане нормалното функциониране на кръвоносната система.

Нещо повече - недостатъчният сън възпрепятства функционирането на клетките, които покриват вътрешните стени на артериите. Това оказва своето въздействие върху нормалното свиване и разширяване на артериите.