8 от най-важните неща за щастието, които научихме в последните 10 години

14 април 2017 г., 09:14
1153

ESB Professional / Shutterstock

Живеем в златната ера на щастието - поне що се отнася до научното му изследване.  Областта на позитивната психология се разраства бурно още от
създаването си през 1998 г., увеличавайки драстично разбирането ни за
човешкия разцвет.

Сега знаем повече от всякога какво ни прави щастливи, как можем да се разпространим щастието в социално и географско отношение и как щастието влияе на нашето физическо и психическо здраве.

Но това е само началото. През следващото десетилетие вероятно ще видим не само по-добро разбиране на положителните емоции, но и прилагането на изследванията на практика за подобряване на благосъстоянието в световен мащаб.

"Позитивната психология едва разчопли повърхността на ползите от теми като медитация, благодарност и прошка," казва д-р Ема Сепала, специалист по психология в Станфорд. "Следващото десетилетие научните изследвания ще се гмурнат дълбоко в тези теми."

Тази процъфтяваща област предлага ценни инструменти, чрез които всеки може да внесе повече радост в собствения си живот и в живота на другите.

Ето защо решихме да ви представим осем научни открития за щастието от последното десетилетие - и причините, поради които може да се твърди, че за в бъдеще ще ставаме по-щастливи.

1. С годините ставаме по-щастливи

Въпреки че сме склонни да се фокусираме върху недостатъците на стареенето, солиден набор от изследвания сочи, че имаме много какво да очакваме с напредването на възрастта.

Проучване през 2013 г. установи, че 23 г. и 69 г. са двете най-щастливи възрасти в живота (в развитите страни). Други данни показват, че след като нивата на щастие спадат към средата на живота, те се увеличават постепенно до дълбока старост.  Друго изследване, проведено от изследователи на Университета Дюк през 2006 г. установи, че 70-годишните се оценяват като по-щастливи от 30-годишните.

Защо? По-високото ценене на малките победи и приемането на всички страни от живота вероятно играят своята роля, както и по-ниското ниво на стрес.

"С напредването на възрастта имаме възможност да приемам това, което сме, вместо да се съсредоточаваме върху това, което смятаме, че трябва да станем," пише психоаналитикът Ken Eisold пише в Психология Today. "Отпускаме се да бъдем себе си."

2. Можете да препрограмирате мозъка си за щастие.

Едно от най-невероятните неща в човешкия мозък е невропластичността - способността на мозъка да изгражда нови връзки в следствие на новите преживявания.

Може действително да програмираме мозъка си за щастие, като съсредоточим вниманието си върху позитивните преживявания и емоции, казва невропсихологът Рик Хенсън, автор на книгата Hardwiring Happiness: The New The New Brain Science of Contentment, Calm, and Confidence. Когато отделяме продължително внимание на положителените преживявания и емоции, те се закодират в невронната ни химия. Задържате ума си върху тези преживявания и новите мозъчни връзки укрепват с времето, помагайки да изпитваме повече щастие.

"Колкото по-дълго са активирани невроните, колкото повече от тях се активират и колкото по-интензивно, толкова повече те програмират тази вътрешна сила - щастието, благодарността, самоувереността, чувството за успех, чувството да обичаш и да си обичан" - казва Хенсън.

3. Щастлив ум, здраво тяло.

Все повече и повече науката разкрива дълбочината на връзката между тяло и дух. Сега знаем, че култивирането на положително състояние на ума е полезно не само за психичното здраве - то може да поддържа организма ви здрав и да ви предпази от заболявания.

Доказано е, че положителните емоции стимулират имунната система,  променят изявяването на гените, подобряват качеството на съня и намаляват риска от сърдечни заболявания и инсулт, наред с други ползи за здравето.

4. Социалните връзки са от ключово значение.

Човешките същества са социални същества и качеството на взаимоотношенията ни е неразривно свързано с нашето физическо и психическо благополучие.

"С течение на времето хората, които имат силни връзки със семейство, приятели или колеги имат 50% по-голям шанс да надживеят тези с по-малко социални връзки," пише медицинският кореспондент на CNN д-р Санджай Гупта. "Ако взаимоотношенията могат да имат такъв ефект върху здравето ни, защо не дадем приоритет на времето, прекарано с околните толкова, колкото и на правилното хранене?"

5. Можем да процъфтяваме в лицето на житейските предизвикателства

Областта, посветена на пост-травматичния растеж, която изследва как хората не само оцеляват, но и се развиват след сполетелите ги беди, е една от най-вълнуващите в цялата психология към момента. Така смята д-р Скот Бари Кауфман, психолог в Университета на Пенсилвания:

"Убеден съм, че трябва да преминем отвъд положителните емоции и да приемем травмата и тревожността, и проучим как тези "отрицателни" емоции могат да доведат до по-голямо личностно израстване и благополучие".

6. По-щастливи сме, когато помагаме на другите

Да бъдеш добър към другите е пряк път към щастието. Доброволчеството прави хората по-щастливи и по-дълголетни, сочи преглед на редица проучвания от Университета на Ексетър през 2013 г.

Помощта към другите е и начин да преодолеем социалната изолация в нашия все по-виртуален живот.

"Твърде многото технологии действително ни изолират и ни правят по-самотни" - казва Кауфман. "Освен това всяко следващо поколение изглежда все по нарцистично и самовглъбено, а знаем, че това не допринася за благополучието. Мисля, че можем да станем по-щастливи в бъдеще, ако можем да измислим начин да се впрегне нови технологии за в полза на помагайки на другите."

7. Трайното щастие се ражда от целта

"Щастието не може да се преследва, то трябва да последва"- пише Виктор Франкъл - австрийският психиатър, оцелял от Холокоста, в своя манифест от 1946 г. "Човекът в търсене на смисъл":

"Човек трябва да има причина да бъде щастлив."

В последните години психолозите доказват, че Франкъл е прав: щастието не идва просто от преследването на удоволствие или положителни преживявания. Както все повече изследвания доказват, устойчивото щастие (и здраве) идва от дълбокото усещане за цел в живота.

Чувството за цел и смисъл увеличава благосъстоянието и удовлетворението от живота, увеличава самочувството и дори пази от депресията.

8. Концентрацията в настоящия момент е врата към щастието

Няма нужда човек да бъде опитен йога или медитиращ монах, за да стане "с 10% по-щастлив", както казва водещият в телевизия ABC Дан Харис, чрез практикуване на концентрация. Изследвания са показали, че медитацията увеличава положителните емоции и чувството на удовлетворение, освен че е защита срещу стрес, депресия и тревожност.

"Изследванията показват, че сме най-щастливи в настоящето, казва Сепала. "Ще бъдем по-щастливи за в бъдеще, ако се научим да присъстваме в настоящето."

Ключови думи:
Коментари