2200-годишен керамичен съд за пиене потвърди това, което археолозите отдавна подозират: някои древни египтяни са се дрогирали с халюциногени.

За първи път учените се натъкват на органични остатъци от психеделични растения в древен египетски артефакт, в който някога е имало плодово ферментирало успокоително, подсладено с мед, евентуално оцветено с женско биле и умишлено напоено с човешки течности.

Алкохолният и халюциногенен коктейл вероятно е бил поглъщан в името на бог Бес, чийто лик е изобразен от външната страна на съда.

„Няма изследване, което някога да се е натъквало на това, което ние открихме в настоящото изследване“, казва археологът Давиде Танаси от Университета на Южна Флорида.

Бес е египетско божество на музиката, веселието и раждането на деца, понякога известно като „дарител на сънища/пророчества“. До момента учените са открили над 380 съда на Бес от древната египетска цивилизация и въпреки това е загадка какво са съдържали за пиене някога и защо.

„От много дълго време египтолозите спекулират за какво биха могли да се използват чашите с главата на Бес и за какъв вид напитка – например свещена вода, мляко, вино или бира“, обяснява Бранко ван Оппен, куратор на гръцкото и римското изкуство в Музея на изкуствата в Тампа.

„Експертите не знаят дали тези чаши са били използвани в ежедневието, за религиозни цели или в магически ритуали.“

Намереният контейнер със следи от халюциногенни растения може и да не е представителен за всички съдове на Бес, но със сигурност е поучителен. Той е дарен на Музея на изкуствата в Тампа през 1984 г. и наскоро е изследван от екип учени от САЩ и Италия.

В стомната се съдържат следи от три растения с известни халюциногенни свойства.

Първото е синя водна лилия (Nymphaea nouchali) - психоактивно растение, което често е изобразявано как Бес излиза от него. Това цвете е нарисувано и върху няколко други съда, посветени на божеството.

Второто психоактивно растение се нарича зърнеш (Peganum harmala). Семената на това растение действат като успокоително, което има халюциногенни свойства, когато се консумира в малки количества, предизвиквайки съноподобни видения, сходни на описаните в древните митове за Бес.

В един такъв мит например Бес спира гнева на кръвожадна богиня, като ѝ поднася напитка с психоактивното растение, която я приспива.

Третото растение е от рода Cleome, за което също е установено, че предизвиква халюцинации.

Съдът на Бес, който се съхранява в музея в Тампа, първоначално е намерен в район на Египет на юг от днешен Кайро и по предварителна информация е датиран от II в. пр. н. е.

По това време в близкия египетски град се намират т.нар. камери на Бес, в които се извършват тайнствени ритуали.

Няколко човешки протеина, идентифицирани в остатъка, предполагат „умишлено добавяне на човешки течности към напитката, приготвена за ритуални цели - пише екипът.

„Това включва течности като кърма, лигавични течности (орални или вагинални) и кръв“.

Може би тези ритуали са включвали пиене на успокоително. Добавянето на човешки течности може да е помогнало за персонализиране на духовното преживяване.

„Египтолозите смятат, че хората са посещавали т.нар. камери на Бес в Саккара, когато са искали да потвърдят успешна бременност, защото бременностите в древния свят са били изпълнени с опасности“, обяснява Ван Оппен.

„Така че тази комбинация от съставки може да е била използвана в магически ритуал за предизвикване на съновидения в контекста на въпросния опасен период на раждане.“

Изследователите се надяват, че повече съдове на Бес ще бъдат анализирани по подобен начин. Едва тогава ще разберем колко често са били консумирани халюциногенни коктейли в Древен Египет и защо.

„С настоящото изследване намерихме научно доказателство, че в египетските митове има някаква истина, и то ни помага да хвърлим светлина върху слабо проучените ритуали, които вероятно са били извършвани в камерите Бес в Саккара, близо до Големите пирамиди в Гиза“, казва Танаси.

Изследването е публикувано в Nature.

Източник: Science Alert