В списъка на болестите, които никой не желае, ракът и ХИВ заемат доста високо място, а калифорниецът Пол Едмъндс е имал и двете.

След специално лечение обаче, проведено преди 5 години, той вече не страда нито от рак, нито от ХИВ. Днес пациентът е в ремисия от остра миелогенна левкемия (ОМЛ), а след още две години може да се окаже и „излекуван“ от ХИВ, тъй като тогава ще се навършат пет години от последното му лечение.

За да отпразнува това, медицинският екип, който стои зад удивителното му възстановяване, публикува писмо в The New England Journal of Medicine, в което описва случая.

Лечението, довело до ремисията, е известно като трансплантация на стволови клетки или, на медицински език, алогенна трансплантация на хемопоетични клетки.

Тя се използва като заключителна част от лечението на ракови заболявания на кръвта като левкемия, миелом и лимфом, при които кръвотворните стволови клетки в костния мозък на пациента са били унищожени от радиация или химиотерапия. Здрави кръвотворни стволови клетки от донор с подобни (но не идентични) гени, се трансплантират на пациента, където се могат да започнат да произвеждат необременена от рака кръв.

В този случай лекарите съобщават, че дарените стволови клетки са имали допълнително предимство: генетична мутация, свързана с резистентност към ХИВ-1.

Преди трансплантацията Едмъндс е живял с ХИВ-1 в продължение на 31 години.

"Хората умираха в рамките на няколко години, след като откриеха, че са положителни", казва Едмъндс, описвайки опита си в Сан Франциско през 80-те години. "Над града беше надвиснал тъмен облак".

През 1988 г. той е диагностициран с ХИВ и напълно развит СПИН, което по онова време, разказва той пред Националния институт за борба с рака „Сити ъф Хоуп" (City of Hope), е било като смъртна присъда.

От 1997 г. Едмъндс е на антиретровирусна терапия за ХИВ, която ефективно потиска вируса до неоткриваеми нива.

Но антиретровирусната терапия не лекува ХИВ, така че ДНК на вируса постоянно присъства в имунните клетки в кръвта му - т.е. до момента, в който лечението на рака не въвежда в организма му друг вид ДНК.

Стволовите клетки, които Едмънд получава при трансплантацията си, имат две копия на рядка генетична мутация, наречена CCR5 delta-3, която прави хората, които я притежават, устойчиви на ХИВ. Само около 1-2% от населението имат тази мутация, но чрез програмата за трансплантация на стволови клетки и костен мозък на „Сити ъф Хоуп" е намерен подходящ донор за Едмънд с тази мутация.

ХИВ използва рецептора CCR5, за да навлезе в имунната система и да я атакува, но фактът, че CCR5 е мутирал означава, че вирусът не може да навлезе по този път.

При трансплантацията костният мозък и кръвните стволови клетки на Едмъндс са изцяло заменени с тези на донора и оттогава той не показва признаци нито на ОМЛ, нито на ХИВ. Мъжът е един от петте души в света, които някога са изпаднали в ремисия за ХИВ благодарение на това лечение.

След трансплантацията ДНК на ХИВ, която някога се спотайвала в кръвните му клетки, не е открита абсолютно никъде. В името на науката Едмъндс се съгласява да прекрати лечението си за ХИВ 25 месеца след трансплантацията – ако вирусът още е бил наличен, това би довело до възобновяване на ХИВ РНК в кръвта му.

"По време на това проследяване пациентът е бил свободен от ХИВ-1 инфекция в продължение на 35 месеца след прекратяването на антиретровирусната терапия", пишат лекарите.

"Този случай показа, че по-възрастни пациенти, които са подложени на кондиционираща трансплантация на хемопоетични клетки с намалена интензивност за лечение на рак, могат да бъдат излекувани от инфекцията ХИВ-1."

Трансплантацията на стволови клетки е свързана със значителни рискове, така че не всички, живеещи с ХИВ, ще могат да получат това лечение. То все още е приложимо само за хора с животозастрашаващи ракови заболявания на кръвта, като възможността за излекуване на ХИВ е бонус.

Яна Диктър, лекар в "Сити ъф Хоуп", участвала в случая на Едмъндс, се надява, че в бъдеще и други ще се възползват от това лечение тип "две за едно".

"За тези, които биха имали полза от трансплантация на стволови клетки за лечение на рак, идеята, че могат да получат ремисия от ХИВ едновременно, е невероятна", казва тя.

Писмото е публикувано в The New England Journal of Medicine.