Теоретичният и леко противоречив метод за инвитро оплождане на яйцеклетка с допълнително включване на гени от трети човек има доста дълга история, припомня IDG.

След години ограничени изследвания и тестове с донори, учени от Университета на Нюкасъл успешно проведоха експеримент с тяхната терапия за подмяна на митохондии (MRT) в живи човешки ембриони за пръв път. Ако методът се окаже достатъчно безопасен, скоро могат да започнат и клиничните тестове – до две години.

MRT подменя дефектните митохондрии, които са предадени от майка на ембрион със здрави версии от друг женски донор. Митохондриите са малките фабрики на клетките – те осигуряват енергия на организма – дефекти в тези структури водят до дегенеративни заболявания в бебетата. Бебето с трима родители наследява повечето гени от бащата и майката, а третия донор има принос едва 0,2% към гените, никои от тях не контролират характеристики като ръст, цвят на косата и др.

Екипът от Нюкасъл още през 2010-а показа, че MRT работи и оттогава учените подобряват метода. В по-ранните експерименти, част от дефектните митохондрии се предаваха на ембриона. Сега, след 200 успешни MRT процедури, 79% от тестовите ембриони са имали под 2% дефектни митохондрии (деца с под 30% обикновено не развиват дегенеративни заболявания). Методът обаче не е перфектен – някои от имплантираните клетки са показали висок процент дефекти в ДНК след делене. И тъй като не се знае как ще се отрази метода на повече от едно поколение, вероятно първите тестове с хора ще бъдат проведени с мъжки ембриони (само жените могат да предават дефектни митохондрии).

Правителството на Великобритания даде разрешение за тестове с яйцеклетки от донори през февруари 2015-а въпреки протести от Църквата на Англия и други организации.