Изследователи откриха, че отровата на медоносните пчели убива агресивните клетки на рака на гърдата, без да вреди твърде много на нормалните в ин витро модели и при мишки.

Нещо повече – комбинацията от мелитин (изолираната активна съставка на отровата) и лекарства за химиотерапия, се оказва изключително ефективна в потискането на растежа на ракови клетки при мишки. Екипът вярва, че тези техни открития ще изиграят ключова роля в битката с някои от по-агресивните и трудни за лечение видове рак на гърдата, които не откликват особено добре на сегашните форми на лечение.

Отровата е изключително успешна в селективното таргетиране на HER2-позитивните ракови клетки – това е форма на рака на гърдата, която се отличава с високи нива на човешки епидермален растеж фактор 2 (HER2) и която стимулира растежа на рака. HER2-позитивният рак на гърдата откликва на лекарствата, които таргетират HER2, но е изключително агресивен и расте особено бързо.

„Никой досега не е сравнявал ефектите, които отровата на медоносните пчели или мелитина има върху различните подвидове рак на гърдата и върху нормалните клетки – коментира д-р Киара Дъфи, водещ автор на проучването от медицинския институт „Хари Пъркинс“. – Ние открихме, че и отровата на медоносните пчели, и мелитинът значително, селективно и бързо редуцират жизнеността на тройно негативните ракови клетки и богатите на HER2 ракови клетки на гърдата“.

Приблизително 10-20 процента от всички видове рак на гърдата не откликва на която и да е хормонална терапия, която се прилага в момента. Тези случаи, наречени тройно негативен рак на гърдата, са изключително трудни за лечение и имат много по-лоша прогноза. При тях рискът ракът да се разпространи и да се появи отново е много по-висок, отколкото при която и да е друга форма на рак на гърдата. През последните години учените отчаяно се опитват да открият терапии, които да помогнат в битката с тройно негативния рак, но така и не успяваха.

За щастие обаче екипът открива, че мелитинът би могъл да бъде мощно оръжие както срещу тройно негативния, така и срещу HER2-позитивния рак на гърдата. Учените дори успяват да създадат смес, която е по-ефективна в таргетирането на ракови клетки.

Разбира се, учените предупреждават, че е необходима още работа, за да се види дали отровата действително може да действа в мащаб като лекарство за борба с рака. Други изследователи на рака са съгласни. “Много е рано да се каже”, каза доцент Алекс Суорбрик от Института за медицински изследвания Гарван в Сидни. “Много съединения могат да убият клетката на рак на гърдата в чиния или в мишка. Но има дълъг път от тези открития до нещо, което може да промени клиничната практика”, каза той пред "Би Би Си".

Изследването е публикувано в Nature Precision Oncology.