Проказата, една от най-старите и най-упорити болести в света, има потенциал да възстанови черния дроб, установи шотландско проучване, цитирано от Би Би Си.

Изследователи от университета в Единбург са открили, че паразити, свързани със заразата, могат да препрограмират клетките, за да се увеличи размерът на черния дроб при възрастни животни без странични ефекти.

Тези констатации дават основание да се смята, че е възможно адаптиране на този естествен процес за възстановяване на застаряващ черен дроб и увеличаване на продължителността на човешкия живот без болест.

Според експерти това може също да помогне за възстановяването на увреден черен дроб, като по този начин се намали нуждата от трансплантация - в момента единствената възможност за лечение на хора в краен стадий на увреждания на този орган.

Предишни изследвания предизвикват повторното израстване на черен дроб при мишка чрез инвазивна техника, която обаче води до белези и развитие на тумори.

Шотландските специалисти съвместно с американски експерти заразяват 57 броненосци – естествен гостоприемник на бактерии от проказа – с паразита. Те сравняват черния им дроб с този на здрави животни и на такива, за които е установено, че са устойчиви на инфекция.

Учените откриват, че заразените животни са развили уголемен, но здрав и неувреден черен дроб със същите жизненоважни компоненти - кръвоносни съдове, жлъчни пътища и други, подобно на незаразените и устойчиви на инфекции броненосци, пише БТА. Те също така констатират няколко показателя, че основните видове чернодробни клетки, известни като хепатоцити, са се "подмладили" при заразените броненосци.

Учените смятат, че това е така, защото бактериите препрограмират чернодробните клетки.

Шотландските изследователи се надяват, че откритието има потенциал да помогне за разработването на процедури срещу стареене и увреден черен дроб при хората. Чернодробните заболявания водят до два милиона смъртни случая годишно по света.

Данните от изследването са публикувани в изданието Cell Reports Medicine.