Тази невероятно красива снимка е направена на 7 октомври 2018 г. на около 400 км над Австралия от астронавт на борда на Международната космическа станция. На нея ясно се вижда как Земята сияе с почти вълшебен оранжев оттенък. Спокойно можем да я объркаме с кадър от „Аватар“ на Джеймс Камерън, нали? NASA обаче има съвсем нормално и рационално обяснение на случващото се.

Този феномен всъщност представлява пласт нощна светлина, който се е образувал от химическите реакции, които настъпват на височина между 80 и 640 км в земната атмосфера. Подобно цветно осветяване може да се случи по целия свят, макар че светлинното замърсяване и облачното небе обикновено скриват въпросните сияещи частици. Съществуват три различни вида – дневно сияние, при здрач и през нощта. При всеки един от тях се случват различни процеси, но крайният резултат е един и същи.

Дневното сияние настъпва, когато молекулите в атмосферата абсорбират слънчевата светлина. Това ги снабдява с допълнителна енергия, която, когато се отдели, приема формата на светлина. Сиянието по време на здрач е горе-долу същото, с тази разлика, че настъпва в по-горните части на атмосферата и продължава да бъде обсипвано със слънчева светлина, въпреки че на Земята вече е тъмно.

Нощното сияние работи посредством процес, известен като химилуминисценция. То произвежда светлина по начин, сходен с малките луминесцентни пръчици. Тук слънчевата светлина не участва. Това прави процеса малко по-различен от горните две сияния.

„Този феномен настъпва, когато молекулите (предимно азот и кислород) се енергизират от ултравиолетовата радиация на Слънцето. За да се освободи тази енергия, атомите в горната атмосфера се сблъскват един с друг“, казват от NASA.

През деня енергията от слънчевата светлина се натрупва в атмосферата, част от нея се съхранява в кислорода. Тази допълнителна енергия кара кислородните молекули да се разкъсват на отделни атоми - процес, траещ няколко часа. В края на краищата кислородните атоми отново се събират, за да образуват молекулярен кислород, който се освобождава под формата на светлина. Нощното сияние може да бъде видяно в няколко различни цветови окраски, включително прословутото зелено сияние над Великобритания през 2016 г.

Не на последно място - не бъркайте този феномен с полярното сияние. За появата му е виновно слънцето. По време на слънчевите изригвания голямо количество частици биват изхвърлени в открития космос. Когато те попаднат в обхвата на магнитното поле на Земята, се насочват към магнитния северен полюс, където си взаимодействат с горните слоеве на атмосферата. Северното сияние е всъщност енергията, освобождавана при това взаимодействие. Всичко това се случва на около 100 км над главите ви.

Източник: iflscience