Концепцията за „ден“ е толкова очевидна за нас, хората, че често се изненадваме, когато разберем, че продължителността на деня на другите планети може да бъде доста по-различна, отколкото тук, на Земята. Може би още по-шокиращото в случая е, че досега не знаехме колко трае един ден на Сатурн.

Благодарение на данни, събрани от мисията „Касини“, вече разполагаме с отговор на тази дългогодишна мистерия. Сатурн се върти около оста си за 10 часа, 33 минути и 38 секунди. Откритията са публикувани в Astrophysical Journal.

Планетарните учени често използват магнитните полета, за да определят ротацията на една планета. Ако магнитното поле и ротационната ос не са в една линия, е възможно да се изчислят периодичните сигнали в радио вълните, които се повтарят ежедневно. На Сатурн обаче магнитното поле е почти напълно изравнено, съответно това е невъзможно.

Ето защо учените е трябвало да подходят по по-различен начин. Те развиват хипотезата, че пръстените на планетата са ключът, който ще им помогне да разберат колко трае един ден на Сатурн. Докато планетата се върти, едва забележими разлики в гравитацията генерират вълни в рамките на пръстените. Именно те разплитат тази дългогодишна главоблъсканица. И разбира се, наблюденията, направени от космическия апарат „Касини“.