Изследователи откриха, че определен щам бактерии, който се среща в болничните заведения на Земята и се асоциира с различни заболявания, е наличен и на борда на Международната космическа станция (МКС).

Според Лабораторията за реактивно движение на NASA пет щама от бактерията Enterobacter са открити в проби, взети през март 2015 г. от тоалетната на станцията, както и от определени съоръжения за тренировки на борда на МКС.

След като сравнява въпросните проби с 1291 генома на Enterobacter на Земята, екипът установява кои точно видове са налични. И за съжаление, именно те предизвикват редица здравословни проблеми на нашата планета.

„Открихме, че геномите на пет от бактериите Enterobacter на борда на МКС са най-сходни в генетично отношение с три щама, открити наскоро на Земята“, казва д-р Кащури Венкатесваран, един от участниците в проучването.

Тези три щама принадлежат на специфичен вид бактерия, наречена Enterobacter bugandensis. „Тя е разболяла новородени бебета, както и един изложил се на нея пациент. Всички те са били приети в три различни болници – в източна Африка, щата Вашингтон и Колорадо“, допълва д-р Венкатесваран.

Нещо повече – бактериите на борда на МКС показват признаци и на антибиотична резистентност, което би могло да създаде редица усложнения по време на бъдещи мисии. И все пак е важно да направим уточнението, че „бактериите, открити на станцията, не са вирулентни, т.е. не представляват активна заплаха за човешкото здраве. Въпреки това трябва да се наблюдават внимателно“, допълва водещият автор на проучването д-р Нитин Синг.

Въпреки че не представляват непосредствена заплаха за здравето на астронавтите, учените твърдят, че съществува 79 процента вероятност тази бактерия да разболее някого на борда на МКС. Според тях обаче са необходими още изследвания, които да установяват ефектите, които условията на станцията (включително микрогравитацията) оказват върху бактериите.

Не за първи път учени откриват бактерии на МКС. Миналата година астронавти заявиха, че са намерили живи извън станцията. По-късно обаче стана ясно, че те най-вероятно са били донесени от космически кораб. Изследователи пък отдавна използват инструменти на борда на МКС, за да идентифицират микроби в Космоса.

Можете да прочетете цялото изследване на BMC Microbiology.