Самотна планета, която се носи в Космоса на повече от 100 светлинни години от Земята, може да има звезда-майка, въпреки че отношенията им трудно могат да се нарекат близки, пише Discovery News, цитиран от агенция Фокус. Ново изследване показва, че е възможно планетата - масивен свят, между 11 и 15 пъти по-голям от Юпитер, да орбитира около звездата си 7000 пъти по-далече, отколкото Земята около Слънцето.

При това разстояние светлината от звездата би стигала до планетата за един месец, се посочва в проучването, публикувано в журнала Monthly Notices на Кралското астрономическо общество. “Това е най-обширната открита досега планетарна система,” казва астрономът Ниъл Дийкън от Хартфордшърския университет в Англия.

Както планетата, така и звездата са открити преди над осем години, но взаимовръзката между двете тела е била неизвестна. Дийкън и колегите му са открили, че въпреки разстоянието от един трилион километра, двата обекта се движат заедно в Космоса. “Никой досега не беше открил връзката между обектите. Планетата не е толкова самотна, колкото смятахме първоначално,” отбелязва Дийкън.

Учените нямат обяснение за това как една планета може да се озове толкова далече от звездата-майка. Изследователят Джош Шилдър от Националната космическа агенция на САЩ (NASA) предполага, че планетата може да се е образувала близо до звездата си, а след това да се е отдалечила. Процесът би могъл да е резултат от орбитални взаимодействия с все още неоткрити небесни тела. Възможно е двата обекта да са се формирали от един и същи газов облак, създавайки двойна система. Друга хипотеза е, че планетата се е образувала около друга звезда, била е изхвърлена, за известен период се е носила свободно, а след това е била уловена от гравитацията на звездата, с която е в една система в момента.